A Continental nevéhez fűződik az első olyan blokkolásgátló rendszer, melyet hagyományos, közúti gépjárműbe építettek be:

continental-helyes-fekezesi-technika
Az első blokkolásgátló 1969-ből. Azóta (nem) kicsit csökkent a szerkezet mérete és tömege...

A motoroknál különösen veszélyes az abroncsok megcsúszása, hiszen – az autókkal ellentétben – önmagában is eséshez, sérüléshez vezethet, ezért mérnökök ezrei dolgoznak azon, hogy minél hatékonyabb blokkolás- és kipörgésgátlókat fejlesszenek motorosoknak. Persze legalább ilyen fontos – tették hozzá a szakemberek –, hogy a vezető ismerje, alkalmazza a leghatékonyabb fékezési technikákat, hiszen nincs az a segédlet, elektronika, mely akkor is hatékony, ha rosszul kezelik.

Hasznos tippek a Continentaltól

Hogy te biztosan meg tudj állni a necces helyzetekben is, érdemes megfogadnod a német szakemberek jótanácsait. Először is azzal kezdték, hogy bármilyen hatékony is a rendszer, idővel csökken a fékerő és a terhelhetőség, ha elmaradnak a kötelező karbantartások. Ellenőrizd hát a fékkarokat, azok rögzítését és ennél is fontosabb, hogy időben, azaz legkésőbb kétévente cserélj, cseréltess fékfolyadékot, hogy nagy terhelés hatására se csökkenjen a fékerő!

continental-helyes-fekezesi-technika
Ha túl sokáig használod a fékfolyadékot, a rendkívül higroszkópikus anyag megköti a levegő nedvességtartalmát, ezáltal csökken a forráspontja, és végső esetben egyszerűen beesik a fékkar vagy fékpedál. Ez gyakoribb gond, mint hinnénk, ugyanis egy hazai, ingyenes műszaki átvizsgáláson a járművek harmada (!) elhasalt, ráadásul kivétel nélkül mindegyik az elhanyagolt fékrendszer miatt

Az is fontos – emelték ki –, hogy ne koptasd el teljesen a fékbetétet, mivel ha túl vékony a kopóréteg, az nehezítheti a hőleadást, és ettől szintén csökkenthet a rendszer terhelhetősége. Gyártónként más és más minimumvastagságot írnak elő, de alapvetően leszögezhető, hogy nem érdemes 1,5-2 mm-es érték alá menni. Ha teheted, válassz ABS-es modellt (használt motor vásárlásakor – a szerk.), elvégre az ilyen motorokkal elkerülhető a megcsúszás és az ebből fakadó esés.

Aki idegenkedik a blokkolásgátlótól vagy a kanyar-ABS-től, csak nézze meg ezt a videót. Tanulságos felvételek a dőlésérzékeny blokkolásgátló hasznosságáról

Tehát a blokkolásgátlóval nem lesz rövidebb a fékút, sőt előfordulhat, hogy hosszabb úton állsz meg, de megőrzi a motor a stabilitását, így akár irányváltással is elkerülhető az ütközés és nagyobb eséllyel talpon maradsz.

continental-helyes-fekezesi-technika
A Continental az egyetlen abroncsgyártó, mely vezetéssegítő rendszereket fejleszt, és a két területen szerzett tapasztalatokat hasznosítja is. Például az új gumik anyagszerkezetének összeállításakor is figyelembe veszik napjaink ABS-es és kanyar-ABS-es motorjainak sajátosságait

Eddig tehát a technikai része, de legyen bármilyen kifinomult fékrendszer is a motoron, a baleset elkerülése elsősorban a vezetőn múlik. Ezért aztán érdemes pályanapon, tréningen stb. elsajátítani a hatékony és biztonságos fékezés technikáját, aki pedig önállóan kezdené el a gyakorlást, itt találja a lassítás, vészfékezés és kikerülés „tananyagát”. Jóllehet, ez utóbbi csak elméleti tudást ad, vagyis ettől még erősen ajánlott a vezetéstechnikai képzés elvégzése és a tapasztalt oktató segítsége, de azt megtudhatod belőle, hogy mit és miért kell tenned, ha vészfékezésre kerül sor.