Úgy tűnik, mégiscsak a földön két lábbal álló, a valóságot jól ismerő szakemberek ülnek az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságában, legalábbis erre utal, hogy decemberi ülésükön elutasították a motorok sebességkorlátozására vonatkozó beadványokat.

Csak a hasznos ötleteket szavazta meg az Európai Parlament bizottsága

Talán emlékeztek még rá, a tavaly benyújtott javaslatok jelentős része Karima Dellitől, a Zöldek képviselőcsoportjának tagjától érkezett, és olyan elemek voltak benne, mint például a fiatal, kezdő motorosok kivételes sebességkorlátozása. Ez azt jelentette volna, hogy például az A1-re vizsgázók autópályán is csak 90-nel mehettek volna 130 helyett, az A2-es jogsival pedig büntethetőek lettek volna 100 km/órás sebesség felett, mégpedig akkor is, ha az adott úton semmi nem tiltja, hogy ennél gyorsabban menjenek.

Ha mindez nem lenne elég, az is szerepelt a beadványban, hogy a motorkerékpárok megengedett sebessége egységesen 110 km/óra legyen az egész földrészen, a helyi szabályoktól függetlenül, amit A-s jogosítvánnyal sem léphetne túl egyik motoros sem

– számolt be róla a FEMA érdekvédelmi szervezet, miután bejelentette, hogy a szavazáson végül elutasították a légből kapott szabályokat. Így aztán megnyugodhatnak a motorosok, legalábbis addig, amíg nem jön egy újabb zöldpárti képviselő, akinek a valóságtól elrugaszkodott ötleteit beveszik egy javaslatcsomagba...

Elvetették a motorosok külön sebességkorlátozásának ötletét

Tegyük hozzá, nem csak ilyen sületlenségek szerepeltek a módosító beadványban, sőt több fontos változtatást meg is szavaztak, igaz, nagyon kis többséggel és érdekes tartózkodási aránnyal. A 45 fős bizottságból ugyanis pont ketten tartózkodtak, így egy hajszállal, mindössze egyetlen vokssal győztek az igenek 22-21-re.

elutasitotta-az-eu-az-uj-motoros-szabalyokat

Ennek értelmében kötelezővé teszik a rendszeres egészségügyi ellenőrzést a sofőröknél, legalább két évig csak „próbaidős”, korlátozásokkal használható vezetői engedélyt kapnak a fiatalok, akiket kismértékű alkoholfogyasztásért is büntethetnek, valamint okostelefon-alkalmazással is helyettesíthető lesz a jogosítvány, amit így nem kell magával hordania a vezetőnek. Lássuk be, ezek jogos és életszerű módosítások, ráadásul Magyarországon nagyrészt meg is valósultak, tehát gyakorlatilag nincs teendőnk.

Mi több, az is bekerült a csomagba, hogy alakítsák át az autós és a motoros oktatást, hogy azok inkább

a jelenlegi vezetéstechnikai tréningekre hasonlítsanak, és a nem túl sokat érő alaptudás helyett a vészhelyzetek megelőzésére, elhárítására tanítsák meg a nebulókat.

Ennek során olyan új elemek kerülhetnek be, mint például oktatás a havas-jeges aszfaltot szimuláló pályákon vagy felkészülés a mikromobilitási eszközök, azaz rollerek, e-kerékpárok, egykerekűek stb. elterjedésére és ezen járművek veszélyeire. 

Ez jelentős győzelem az európai motoroslobbinak. A járművenként eltérő sebességhatár a legnevetségesebb és legveszélyesebb javaslat, amit hosszú ideje hallottam. Ez nemcsak sok közlekedőt tántorítana el attól, hogy autóból motorra üljön, hanem a motorosokat is veszélybe sodorná. Sikerült elérnünk, hogy ezt ne szavazzák meg, ami bizonyítja, mennyire fontos, hogy Európa-szerte erős motoros érdekképviseleti szervezetek legyenek

– szögezte le a szavazás után Wim Taal, a FEMA főtitkára.

elutasitotta-az-eu-az-uj-motoros-szabalyokat

A szavazás után a tervezet az Európai Parlament elé kerül, és a képviselők várhatóan már idén januárban döntenek róla, hogy a bizottság javaslatát elfogadják-e, és ha igen, akkor azok új előírásait mikorra kell teljesítenie az egyes tagállamoknak.