A fentieket tökéletesen illusztrálja a Nightster, valamint testvérmodellje, a Nightster Special. Már a formaterv is alaposan elrugaszkodik attól, ami sokak képzeletében él a Harley-król. Talán a V2-es motor, a fejidom, az üzemanyagtartály és a csepp alakú irányjelző idézi a klasszikus felmenőket, de alapvetően ezek is mai átiratban jelennek meg.

Harley-Davidson Nightster és Nightster Special: valami régi, valami új

A kipufogóleömlők és hátsó dob vonalvezetésén tisztán látszik, hogy a kortárs dizájnért rajongó hipszterek kedvében kívántak járni. Valószínűleg nagyon sokan örülnek majd a mindössze 705 (Nightster), illetve 715 milliméter (Nightster Special) magasan elhelyezett nyeregnek is, hiszen erről garantáltan leér az alacsonyabb növésűek lába is, a nyurgább pilóták pedig az előretolt lábtartónak köszönhetően érezhetik kényelmesnek a gépet.

harley-davidson-nightster-special-sportster-s
A legszembetűnőbb különbség, hogy amíg a Nighster szaténfekete, addig a Special ezüstszínű kerekeken gördül

Ha mindez nem győzte volna meg a célcsoport technika iránt fogékonyabb tagjait, egészen biztosan megteszi majd a hatását, amikor megtudják: a Nightsternek nincs a szó hagyományos értelmében vett váza, mivel teherviselő elemekként a hajtáslánc elemei szolgálnak. Az amerikai mérnökök nem puszta bravúrból nyúltak e megoldáshoz, hanem azért, mert így páratlan merevség jellemzi a vasat, és jóval könnyebb is lett, mintha a hagyományos iskolát követték volna. Olyannyira, hogy már-már meghökkentően kevésnek tűnik a Nightster 216, illetve a vendégüléssel ellátott Nightser Special 221 kilogrammos üzemkész tömege. Ezek az adatok egy 975 köbcentis összlökettérfogatú, 89 LE (66 kW) teljesítményű és 95 Nm-es forgatónyomatékú motorhoz tartoznak, így a gyorsulásra nem lehet panasz – miként az kiderült a korábbi Nigthster-menetpróbán is. Megy is, mint a golyó, miközben a gyári adatok szerint átlagosan 5,5 liter naftával is beéri 100 kilométerenként.

harley-davidson-nightster-special-sportster-s

Az egyszerűségükben is szép első és hátsó lámpákban, illetve az irányjelzőkben LED-ek teljesítenek szolgálatotA vehemens gyorsulás nyilván igen fontos összetevője az élménynek, de sokkal lényegesebb ennél a nagyon összeszedett, általános viselkedés, amely részben a 41 milliméter csúszószár-átmérőjű, tripla alumínium befogóval ellátott első villának és az összekötő mechanizmus nélküli, tekercsrugós, állítható előfeszítésű hátsó csillapításnak köszönhető. Meg a látványos, elöl 19, hátul 16 colos, öntött alumínium kerekeknek, amelyeknek a méretét célirányosan lőtték be a stílus szabályainak és a kiváló irányíthatóságnak is megfelelve. Elöl radiális, négydugattyús, hátul úszóágyazású, egydugattyús féknyereg fogja satuba a féktárcsákat. A korszellemnek és az előírásoknak megfelelően természetesen alapfelszereltség az ABS, sőt a hagyományos (TCS) és a nyomatékvezérelt kipörgésgátló is (DSCS), így a biztonsági segédleteket is kipipálhatjuk. Akárcsak mindennapi kényelmet és a motorozás élményét tovább emelni hivatott menetüzemmódok – amiből itt három van –, a távirányítós motorindítás, az okostelefon-integráció és az USB-C csatlakozó. De a sort még hosszan lehetne folytatni. 

harley-davidson-nightster-special-sportster-s
A Nightster Special változat TFT, a Nighster pedig analóg kijelzőt kap. Mindkettő könnyen leolvasható és minimalista stílusa dacára elég informatív is

Mindezért legalább 13 441, illetve 14 668 eurót szükséges leszurkolni. Ennyiért Vivid Black színben tolhatjuk ki a kereskedés kapuján a kétkerekűnket, a többi színért (Nightster: Redline Red; Nightster Special: Black Denim, Bright Billiard Blue és Industrial Yellow) viszont elő kell még kotornunk a zsebünkből 230 eurót. Ha a bőséges mennyiségben elérhető tartozékokból is válogatunk, záporoznak a további százasok. De egyszer élünk, nem?

harley-davidson-nightster-special-sportster-s

A Special változatot többek között a '70-es évek stílusára hajazó logó különbözteti meg a testvérétől. Valószínűleg vannak olyanok, akiknek ez elég is ahhoz, hogy mellette tegyék le a voksukat...

Harley-Davidson Sportster S: intelligens vadorzó

Akiknek mindenből – tehát erőből, nyomatékból, stílusból és kifinomultságból – a legtöbb kell, a hedonista Sportster S-ben találhatnak társra, amelynek 2023-as kiadása valami elképesztően dögös darab. Szinte pimaszul hívogatja temperamentumosabb természetűeket, hogy üljenek fel az egyébként kényelmesen alacsonyan, 765 milliméteres magasságban fekvő nyeregbe. Tovább fokozódik az izgalom az 1252 köbcentis, V2-es, Revolution Max 1250T fantázianevű, kiegyensúlyozó tengelyekkel kisimított járású, változó szelepvezérlésű motor beindítása után, amely a maga 121 lóerejével (90 kW) és 125 Nm-nyi nyomatékával irgalmatlanul jól mozgatja a sportmodellhez méltóan könnyű, 225 kg üzemkész tömegű vasat A több mint meggyőző dinamizmushoz hozzájárul a motorral egy egységet képező, jól eltalált áttételezésű váltó is. Ez azonban önmagában kevés lenne az üdvösséghez, ha a futómű nem nőne fel a feladathoz. De nagyon is felnő, hiszen az első kerék vezetését fordított, 43 milliméteres csúszószár-átmérőjű, állítható előfeszítésű és csillapítású teleszkópvillára bízták, hátulra pedig ugyancsak személyre szabható rugóstagot építettek be.

harley-davidson-nightster-special-sportster-s
Visszafogott méretű, 180-as hátsó abroncs került a hátsó felnire, viszont az első gumi szokatlanul széles – 160/70-17-es méretű

A fejlesztők egyébként sem bíztak semmit a véletlenre, ezért a nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (csúszókuplung) is alapáras a nemrég tesztelt Sportster S-ben, hogy a hátsó keréken megjelenő motorfék kanyarban ne csúsztassa ki a motor fenekét. Az elektronikai segédletekből egész seregnyi áll készenlétben, és működésük tökéletes szinkronban áll a kiválasztott menetprogrammal. Ezekből amúgy három előre konfigurált („Eső”, „Országút” és „Sport”) áll rendelkezésre, de egyet saját maga is összeállíthat a tulaj, az egyéni ízléséhez, tudásszintjéhez igazítva például a motor teljesítményleadási karakterisztikáját, a motorfék erősségét, illetve a kanyar-ABS (C-ABS) és kipörgésgátló (C-TCS) működését.

harley-davidson-nightster-special-sportster-s
A Sportster S cyberpunk műalkotásként is megállná a helyét. A képen az alap színösszeállítás látható

A parádés dizájn és a kiváló műszaki tartalom tehát adott. Szerencsére az a részben objektív, részben szubjektív plusz is, amitől a nyeregben ülő úgy istenigazából jól érzi magát akár még akkor is, amikor a motorozás csupán helyváltoztatási célt szolgál. Akárcsak a Nightsternél, az ergonómia itt is kifogástalan a már említett, alacsony üléspozíció, a kissé előredőlt testhelyzet, és a kiválóan elhelyezett lábtartók jóvoltából. A 304-es rozsdamentes acélból készült kipufogók nem csak esztétikai okokból vannak ilyen magasan, hanem azért is, hogy elvezessék a hőt a lábtól. Dicséretes, hogy a H-D nem egy szögletes, hervasztóan unalmas képernyőt tol a motoros képébe, hanem egy klassz körműszert. Persze, ez is teljesen digitális TFT, és mindent (is) tud, de közben könnyen leolvasható és nagyon ízléses:

harley-davidson-nightster-special-sportster-s
A Spori egyszerre modern és klasszikus műszere

A Sportster S árcéduláján 15 213 euró olvasható. Ebbe az összegbe nagyon sok minden belefér, igaz, ha a Vivid Black helyett a három további szín közül választanánk valamit, mélyebbre kell nyúlnunk a zsebünkbe. Meg aztán a kiegészítőknek is nehéz ellenállni, viszont, ha úgy vesszük, a Sporival örökbelépőt veszünk egy mindig karnyújtásnyira levő, állandóan nyitva tartó vidámparkba...