Bevallom, kissé idegenkedtem az új Sporitól, hiszen annyiféle átiratát próbáltam már a lassan hetven éve (!) megjelent, eredeti Sportsternek, hogy óhatatlanul ahhoz szerettem volna hasonlítani az újat. Márpedig a 2021-ben megjelent S változat csak nevében hasonlít az elődre – a felfüggesztés és az erőforrás is kész űrtechnika a léghűtéses felmenővel összevetve. Kérdés, hogy mi maradt az ős-Spori utánozhatatlan stílusából, hangulatából? Erre kerestem a választ az utód nyergében.

Magával ragadó erőgép lett az új Sportster S

Mielőtt elindultam volna a motorral, utánajártam, hogy pontosan mire számíthatok a Revolution Max 1250T névre keresztelt V2-estől. A Pan Americában már próbáltam ezt az erőforrást, tetszett is, de nem volt átütő élmény. Elvégre a túraendurók géposztályában igazi mérnöki műremekeket láthatunk, beleértve a BMW legendás boxerét, a Ducati és a KTM bivalyerős V2-V4 konstrukcióit, így ott tényleg nagyot kell villantani, ha valaki a kategória legjobbja akar lenni.

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Fontos újítás, hogy az erőforrást teherviselő elemként építették be, azaz a három részből álló váz közvetlenül kapcsolódik a V2-eshez. Ez és a széleskörűen felhasznált magnéziumalkatrészek is hozzájárultak, hogy a modell mindössze 225 kilóval mérlegel, ráadásul ez már menetkész érték

Nos, a 1250T annyiban tér el a Pan Americában dohogó nyolcszelepestől, hogy 121 lóerőre csökkent a csúcsteljesítménye, de a kisebb szelepek és a módosított alakú égéstér révén jelentősen nőtt a forgatónyomaték a középső fordulatszám-tartományban. A hengerek nikkel-szilícium-karbid bevonatot kaptak – amit a köznyelvben egyszerűen csak nikasilnak nevezünk –, és természetesen a Sportster is megörökölte a változó szelepvezérlést. A szívó- és kipufogószelepek nyitási ideje egyaránt változik, s a teszt után bátran mondhatom: tökéletes választás volt ez a V2-es az új Sporihoz.

Félreértés ne essék, a korábban tesztelt Nightster V2-ese is hasonló konstrukció, de a 975-ösből pont az a vad, nyers erő és letaglózó nyomaték hiányzott, ami oly csábítóvá és felejthetetlenné tette a Sporit.

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
A masszív teleszkóppár, a villahíd és a látványos fényszóró határozza meg szemből az összképet

A Harley sportos újdonsága ugyanis olyan elképesztően rugalmas és nyomatékos, hogy a papíron sokkal erősebb Pan America sem tűnt ennyire virgoncnak a korábbi teszteken, holott az messze jobban áll teljesítmény/tömeg-arányban. Jóllehet, a fizikát képtelenség meghazudtolni, ezért gyanús, hogy az áttételezéssel és a gázreakcióval is játszottak kicsit Milwaukee-ban, mert tényleg elképesztő a különbség a két – szinte – azonos V2-essel felszerelt vas között. Ráadásul a 1250T más tekintetben is különleges, elvégre olyan kiegyensúlyozótengelyeket építettek be, melyek a zavaró rezgések nagy részét kiszűrik, ennek dacára megmarad a jellegzetes Harley-karakter, azaz él, dohog, pumpál a motor:

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Hiba vagy tulajdonság, hogy négyezres fordulatszám felett elmosódik a visszapillantók képe? Alapvetően hiányosságnak mondanánk egy átlagos gépen, de tény, hogy a harley-sok csalódottak lennének, ha nem pumpálna ilyen határozottan a változó szelepvezérlésű V2-es

Mindez a három- és hatezres fordulatszám közötti, elképesztő forgatónyomatékkal, no meg a jellegzetes kipufogóhanggal társítva egyszerűen tökéletes lett: elég sportos, hogy meggyőzze a nem Harley-tulajdonosokat és vice versa – pont annyira nyers, hogy ne fordítsanak hátat neki a keményvonalas harley-sok sem. Érdekes, hogy ilyen markánsan megmaradt a régi Spori hangulata, miközben műszakilag kicsit sem hasonlít rá ez a V2-es a maga 105 millis furatával és mindössze 72 milliméteres lökethosszával...

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Ellentétben a felmenőkkel, a Revolution® Maxban már egy egység a hajtómű és a sebességváltó. Nem tipikus Harley-váltó, csekély erővel, halkan működik, és nyomatékhatárolós tengelykacsoló (csúszókuplung) ügyel rá, hogy kanyarban a gigászi motorfék ne csúsztassa meg a visszafogott méretű hátsó abroncsot

Persze önmagában az izmos és gyönyörű hangú V2-es kevés lenne a sikerhez, ugyanis ez szinte minden Harley sajátja, de itt a váz, a felfüggesztés és a fékrendszer is a prémium kategóriát képviseli, ezért a Sportster nem csak nevében sportmotor.

A Harley-Davidson Sportster elődei, illetve az 1957-től gyártott modell pályafutásának fontosabb mérföldkövei

Kanyarban is brillírozik az új Spori

Mivel sokkal inkább rajta, mint benne ülünk a motorban, és az első kerék szinte a hűtőradiárort súrolja, az irányváltások végtelenül természetesek, főleg a szűk S-kanyarokban. Metronómként billen át egyik oldalról a másikra, ráadásul csekély erővel ejtheted be a tempós és a szűk kanyarokba is, miközben soha nem okoz meglepetést. Mélyre döntve is kiszámíthatóan, magabiztosan követi az ívet, ami már-már hihetetlen volt a szokatlan, 160/70-17-es (!) első abroncsot látva. 

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Ritka a 160-180-as első-hátsó gumipárosítás, de itt remekül működik. Az extrém széles első Dunlop kicsit sem befolyásolja a bekormányzást, sem az egyenesfutást – egyszerűen kiszámítható és élvezetes a motorozás a Sporival

Ha besokallna a motoros, hattengelyes helyzetérzékelő (IMU) jelez a vezetéssegítő rendszereknek, hogy ideje közbeavatkozni. Leszögezhetjük, hogy a vészfékezés soha nem volt ennyire egyszerű egy Harley-val, mivel kanyar-ABS felügyeli a féknyergek munkáját, gyorsítás közben pedig a szintén dőlésérzékelős kipörgésgátló felel a 180-as hátsó gumi tapadásáért.

Persze gondoltak a magamfajta motorosra is, aki elvárja egy Harley-tól, hogy néha vastag gumicsíkot húzva lőjön ki vagy emelje el az elejét egyesben, ezért a C-TCS névre keresztelt segédlet bármikor kikapcsolható, és indulhat a móka...

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
A négycolos TFT-műszeregységet tükröződésmentes plexi fedi, így bármelyik napszakban könnyen, gyorsan leolvasható. Többféle merőben eltérő grafika választható, és természetesen okostelefonnal párosítható a műszer, miként az elvárt a prémium kategóriában. Ráadásul kiváló navigálásra, amihez csupán az ingyenes Harley-Davidson-alkalmazás letöltésére van szükség

Talán mondanom sem kell, hogy a felfüggesztés is tökéletesen asszisztál a gondtalan kanyarvadászathoz. A 43 mm-es, fordított, állítható rugó-előfeszítettségű és csillapítású villa, a rendkívüli hegyes villaszög, valamint a stabilitást fokozó, alu villahidak a legsportosabb nakedeket idézik, akárcsak a szintén állítható, külső gáztartályos központi rugóstag.

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
15 gomb és kapcsoló? Ezzel nem lenne baj, de rövid ujjakkal bajos elérni a – baleset-megelőzési szempontból kimondottan fontos – apró kürtgombot és irányjelzőkapcsolót

Rendben, bírálhatnák a magasra nőtt tesztelők az ergonómiát, hisz' a Spori érezhetően a 170-180 centis motorosokra lett szabva, és a bal oldali kapcsolótömb sem az egyszerű kezelhetőség záloga, de a kákán csomókeresés esete lenne ilyenekbe belekötni egy szinte tökéletes vason.

Egyedülálló, mégis sok-sok ellenfele van – ez az új Harley-Davidson Sportster S

Egyszerre könnyű és nehéz a Spori helyzete a motorpiacon. Könnyű, mert aki Harley-t szeretne, az aligha köt ki egy Suzuki-kereskedésben – és persze vice versa –, tehát elvileg erőnyerőként indulhatna a vevőkért. Másrészt viszont nehéz, hiszen a musclenakedek népes mezőnyébe érkezik, és valódi sportos csupaszmotorként egyszerre ellenfele az amerikai, a japán és az olasz kihívóknak.

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Talán innen látszik legjobban, hogy az 1520 millis tengelytáv dacára milyen rövidnek, tömzsinek tűnik a motor, és a ballonos első abroncs szinte eltűnik a hűtő mögött

Mindenesetre engem meggyőzött: virtuális garázsom újabb motorral gazdagodott, holott ez eddig csak öt alkalommal fordult elő az utóbbi 15 évben. Ritka az olyan pillanat, amikor az embernek egyszerűen nincs szíve visszaadni a motort, márpedig ez így történt a Sportster-teszt végén. Igazán beszédes, hogy

egész nap motoron ültünk a közel negyvenfokos melegben, rengeteg megállással, fotózással, városi araszolással, tehát alaposan elfáradtunk késő délutánra, amikor vissza kellett vinnünk a Harley-t. Mégis, mikor a Duna-parti büfé teraszán az óránkra pillantottunk, és láttuk, hogy van még 40 percünk zárásig, akkor a hideg ásványvíz helyett a motorozást választottuk... Az utolsó cseppig szerettük volna kiélvezni a vasat, ami – bátran mondhatom – a szezon eddigi legnagyobb meglepetése volt.

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Lenyűgözően spontán, ahogy gyorsít és kanyarodik a Sportster. Teljesen más érzet vezetni, mint amit első ránézésre sugall a formavilág és a szokatlan méretű, 160/70-es (!) első abroncs

Az önmagában nem meglepő, hogy egy közel 8,7 millió forintos motor kiválóan gyorsít és kanyarodik, hiszen ez alapelvárás ilyen „magasságban.” Az viszont annál nagyobb szenzáció, hogy a Sportster S úgy lett élvezetes, robbanékony és remekül kanyarodó naked, hogy közben sokat megőrzött az 1957-ben született ős stílusából és hangulatából.

harley-davidson-sportster-1250-s-teszt
Hangsúlyos elem az egyszemélyes nyereg, a klasszikus lengővilla, no meg a motor összképét igencsak uraló dupla kipufogó. A sziluettet nagyban meghatározza, hogy az első kerék hagyományos, 17-es átmérőjű, míg a hátsó csak 16-os

Műszaki adatok – Harley-Davidson Sportster S

Motorkonstrukció: 60 fokos hengerszögű, változó szelepvezérlésű V2-es

Összlökettérfogat (cm3): 1252

Hengerek száma: 2

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 90/121/7500

Legnagyobb forgatónyomaték: 125 Nm/6000

Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű fordított villa állítható rugó-előfeszítettséggel és csillapítással

Hátsó felfüggesztés: Külső gáztartályos központi rugóstag

 Gumiméret elöl/hátul: 160/70-17/180/70-16

Fékrendszer elöl: Dupla féktárcsa radiálisan rögzített, négydugattyús Brembo féknyereggel

Fékrendszer hátul: Szimpla féktárcsa úszóágyazású Brembo féknyereggel

Méretek és árak

Teljes hossz (mm): 2270

Ülésmagasság (mm): 765

Üzemanyagtartály térfogata (l): 11,8

Menetkész tömeg: 225 kg

Vételár: 8 672 000 Ft

Forgalmazó: Harley-Davidson Budapest