A Heves vármegyei rendőrség felmérése alapján hazánkban a motorosok – beleértve a segédmotorosokat is – többnyire szabálykövetőek, ami a sisakot illeti, de így is hozzávetőleg 5%-uk rendszeresen közlekedik bukó nélkül. Ismerve, hogy 6-700 ezer motoros kétkerekű fut az utakon, ez több tízezer embert jelent, ugyanakkor Nyugat-Európában sem sokkal jobb a helyzet, például Dániában és Olaszországban is hasonló arányt mértek.
Kiemelték, hogy – a sebességtől függetlenül – a motoros tragédiák többségét súlyos fejsérülések okozzák, illetve az a hamis biztonságérzet, hogy „csak a közelbe megyek”, azaz a vezető jól ismert utakon, a lakóhely környékén, rövid távon használja a motort, ezért nem visel védőfelszerelést – nem mintha ilyenkor kisebb lenne a sérülések kockázata...
Háromszor veszélyesebb sisak nélkül
Íme, néhány igazán sokatmondó adat, amely cáfolja a népszerű tévhitet, és megmutatja, mennyit számít a bukósisak viselése a balesetek kimenetelében! Tudom, nem egyszer láttuk már hozzászólásokban, hogy „Ha nagyot esel, a sisak sem véd meg!”, holott a motoros baleseti statisztikák alapján
40%-kal nagyobb az esély a tragikus kimenetelű balesetre, ha nem viselsz bukót, míg a súlyos fejsérülések kockázata háromszor-négyszer nagyobb, mint sisakban.
Hogy konkrét számokat mondjunk, tavalyi, nagyszabású bukósisak-razzia télies időben, március elején zajlott, amikor reggel 1-3, délután pedig 8-9 fok volt, és szinte alig járt motor az utakon. Mégis pár nap alatt 52 (!) motoros kapott bírságot a bukó hiánya miatt, és nem csak segédmotorosok.
Sisak nélkül, ittasan? Biztos robogós volt, nem motoros...
Jóllehet, a motorostársadalomban az a kép él, hogy a nagymotorral közlekedőknél alapvető a sisak használata, de ez is csak olyan városi legenda, minthogy a 125-ösnél nagyobb gépek tulajdonosai nem isznak, ha motorra ülnek. Ezzel szemben a tavaszi-nyári hónapokban 10-15-ször helyszíneltek balesetet szenvedett, ittas motorvezető miatt, míg a segédmotorosoknál havi 25-30 eset sem számított ritkának.

Ugyanakkor jó hír, hogy folyamatosan csökken a piásan motorozók aránya: míg 2020. augusztusában 13 motorvezető és 14 segédmotoros karambolozott ittasan, tavaly augusztusban már csak hét, illetve nyolc ilyen esetről számoltak be a rendőrök.