A Kawasaki Z900 RS és a két új, 800-as Suzuki népszerűsége egyértelmű jelzés a motorgyártóknak, hogy a 40-50-es korosztály szívesen megvenné gyerekkorának ikonjait új, megbízhatóbb műszaki tartalommal. Nem véletlen, hogy a Honda már a kínai motorkiállításon bemutatta a meglepetésre sornégyes, ötszázas hajtáslánccal érkező CB-t, ma reggel pedig lehullt a lepel az ezres változatról.
Honda CB1000F – korhű retrómotor Hornet-génekkel
Freddie Spencer – AMA Superbike-bajnokságban induló – CB750F versenygépe állt modellt a tervezéskor, így született meg a CB család legújabb sarja, a 80-as évek sportmotorjait idéző CB1000F.
Noha a roppant sikeres GB350S megjelenése és a technikája is a motorozás hőskorát idézi, a CB1000F-nél más utat választottak a tervezők. Az újdonság felfüggesztése ugyanis naprakész, 41 mm-es Showa SFF-BP (Separate Function Fork – Big Piston) fordított villa és Pro-Linkhez kapcsolt Showa rugóstag felel az úttartásért, akárcsak a nemrég tesztelt CB1000 Hornetben, de alaposan áthangolták az új szerepkörnek megfelelően. A fékrendszer is régi ismerős a Honda sportos motorjairól, radiálisan rögzített Nissinekre és 310 millis úszóágyazású tárcsákra bízták a feladatot a mérnökök. A modern alkatrészek, összetevők egyetlen hátránya, hogy a CB1100 csodás betűképű, analóg óráit hiába is keresnénk: a márka több modelljén használt, 5 colos, színes TFT kerül a CB-re, viszont így nem kell „GPS-szel” elcsúfítani a sziluettet, mert a műszeregység okostelefonnal társítható és navigálásra is alkalmas.
Ugyanakkor előnyei is vannak a felsőpolcos alkatrészeknek, hiszen így a biztonsági segédletek naprakészek, élen a három gyári és két szabadon beállítható üzemmóddal, az IMU-alapú, állítható érzékenységű kipörgés- és egykerekezésgátlóval, valamint a kulcsnélküli indítással. A CB1000F három színben érkezik (Wolf Silver Metallic kék vagy szürke csíkkal és Graphite Black piros csíkkal), és a leendő tulajdonosok többféle (Sport, Komfort vagy Travel) felszereltséggel is megvásárolhatják a modellt.
A 200 kiló alatti száraztömeg, a nagy kormányelfordítási szög és az 5,6 méteres fordulókör alapján egy igazán fürge, városban és szerpentinen is ügyesen mozgó motor képe rajzolódik ki előttünk. Igazi sikerre ítélt modellnek tűnik, ezért reméljük, hogy mi is mielőbb kipróbálhatjuk Freddie Spencer versenygépének újragondolt, 21. századi változatát.

Műszaki adatok – Honda CB1000F (2026)
Motorkonstrukció – Folyadékhűtésű, DOHC-vezérlésű, soros, négyütemű, négyszelepes, négyhengeres
Összlökettérfogat – 1000 cm3
Furat x löket (mm): 76 mm x 55,1 mm
Sűrítési viszony: 11,7:1
Csúcsteljesítmény: 123,76 LE (91,0 kW)/9500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték: 103 Nm/8000 f./perc
Végsebesség: 230 km/h
Üzemanyagtartály befogadóképessége: 16 liter
Üzemanyag-fogyasztás: 5,6 l/100 km
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság): 2135 mm x 835 mm x 1125 mm
Tengelytáv: 1455 mm
Villaszög: 25°
Utánfutás: 98 mm
Ülésmagasság: 795 mm
Szabad hasmagasság: 135 mm
Menetkész tömeg: 214 kg
Fordulókör sugara: 2,8 m
Felfüggesztés elöl: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa USD SFF-B teleszkópvilla 130 mm-es mozgástartománnyal
Felfüggesztés hátul: külső tartályos, központi rugóstag, Pro-Link himbarendszer, 140 mm-es kerékmozgási tartomány
Kerék elöl/hátul: 17M/C x MT3,50/17M/C x MT5,5
Abroncs elöl/hátul: 120/70 ZR17 M/C (58W)/180/55 ZR17 M/C (73W)
ABS típusa: kétcsatornás kanyar-ABS
Fék elöl/hátul: radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyergek 310 mm átmérőjű, úszóágyazású tárcsákkal/240 mm-es féktárcsa egydugattyús Nissin féknyereggel