Közismert, hogy az elmúlt egy-két évtizedben – legalábbis a világ fejlettebb országaiban – drámaian csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma. Ez néhol kétségtelenül a közlekedési morál javulásának köszönhető, nagy általánosságban azonban a gyorsan fejlődő aktív és passzív biztonsági rendszerek érdeme. Biztonságosabbá vált ugyan a motorozás is, de még sok a teendő, és a Honda új fejlesztése talán meghozhatja a várva-várt áttörést.

Mit tud a Honda motoros sávtartóasszisztense?

Mára sok autós megtapasztalhatta, hogy egy-egy hosszú, monoton úton milyen jól jöhet az akaratlan sávváltást és ezzel a súlyos baleseteket megelőző sávtartó asszisztens (angolul Lane Keeping Assistant, azaz LKAS). Mindez természetesen akkor is igaz, ha valaki motor nyergében tol le nagy távokat. A motoroknál azonban előfordulhat egy másik jelenség is, nevezetesen, hogy gázadásra elkönnyül a gép eleje, s bár a vezető nem szeretné, az első kerék leérkezésekor irányt vált a motor, amit többek között kormány-lengéscsillapító segít meggátolni.

honda-motoros-savtarto-asszisztens
Alul látható az ellenkormányzásról gondoskodó aktuátor, amely egy összekötő elemmel csatlakozik a kormányhoz

Ezen a nyomvonalon indult el a Honda is, amikor nekilátott új LKAS rendszere fejlesztésének. Bár az alapelv nagyon hasonló az aktív kormánylengéscsillapítóéhoz, a Honda nem a kormánymozgást csillapítja, hanem ellenkormányzással eleve megakadályozza a ki- és az átsodródást. Azt, hogy mikor és milyen mértékben avatkozik be, azt a beépített helyzetérzékelőtől (IMU), valamint az elöl elhelyezett kamerától érkezett adatok alapján határozza meg. Amint az ellenkormányzás hatására megtörtént a korrekció, a sávtartó azonnal visszaadja az irányítást a motoros kezébe. Honnan „tudja” a motor, hogy szándékos vagy akaratlan sávtartás történt? Nos, az úgynevezett magnetostriktív-érzékelős, a kormányra ható erők megkülönböztetésére képes rásegítő felel érte, mely a tesztek alapján különbséget tesz a szándékos mozdulatok és a veszélyhelyzetek között.

Szervokormány a motorokban?

A Honda újdonsága egyfajta szervokormány, azzal a sajátossággal, hogy az autókkal ellentétben itt a cél nem a kormányzás erőszükségletének csökkentése, hanem az, hogy gyorsan és hatékonyan reagálva megakadályozza a rendszer a baleseteket. Az LKAS a beérkező adatok alapján dönti el, hogy beavatkozzon-e vagy sem, majd a manőver után az asszisztens ismét diszkréten a háttérbe vonul. Ugyanez ez a helyzet akkor is, ha a vezető tudatos kormánymozdulatot tesz.

Mindez tehát nagyon ígéretes, főleg, hogy a Honda mérnökei szerint az LKAS nem vesz el motorozás élményéből. Ha ők mondják, biztosan így lesz, azonban egyelőre nem tudni, hogy az innovációval mikor találkozhatunk sorozatgyártású járműveken.