A 2024-es baleseti statisztikából kiderült, hogy több ezer incidensért felelősek a nem jogsiköteles járművek tulajdonosai. Egyértelmű trend, hogy folyamatosan nő a gyalog, kerékpárral vagy rollerrel okozott balesetek száma.
Évente több ezer sérülés kerékpár- és rollerbalesetek miatt
A rendőrség adatai szerint tavaly 1361 olyan baleset történt, ami személyi sérüléssel járt és kerékpáros volt az okozó. Érdekesség, hogy a növekvő mennyiség miatt 2024-től már azt is feljegyzik az egyenruhások, hogy hagyományos vagy rásegítős kerékpár vett-e részt a balesetben – arányuk jelenleg 90/10%.
Mögöttük jócskán lemaradva következnek a motorvezetők (607) és a gyalogosok (577), a segédmotorosok (497) és a rolleresek 400 okozott balesettel.
Jó hír, hogy bár a járműállomány jelentősen nőtt 2024-ben, a balesetek száma alig változott. Összesen 14 687 alkalommal helyszíneltek a rendőrök, míg egy évvel korábban 14 452 személyisérüléses balesetet jegyeztek fel.

A sorrend tehát nem vagy csak alig változott, ami a legtöbb balesetet okozó járműcsoportokat illeti. Természetesen az arányok miatt a személyautók vannak az első helyen (9675 eset), utánuk a biciklisek (1361), a teherautók (1166), majd fej-fej mellett a gyalogosok, a segédmotorosok és a motorvezetők 5-600 okozott balesettel.
Egyre több nagymotor, egyre kevesebb baleset
A rendőrség és a járműnyilvántartó korábbi adataiból kiderült, hogy az utóbbi húsz évben meredeken nőtt a hazai utakon futó, rendszámos motorkerékpárok száma, ugyanakkor az okozott baleseteké csökkent.

Két évtizeddel korábban „mindössze” 130 188 nagymotort tartottak nyilván hazánkban, ezzel szemben tavaly már 232 796-ot. A szinte kétszeres szorzó dacára ezalatt nem nőtt, sőt jelentősen csökkent az okozott balesetek száma – 2006-ban 875-ször helyszíneltek rendőrök vétkes motoros miatt, míg tavaly csupán 607 alkalommal.