Noha egyelőre csak az eladások 1-2%-át teszik ki itthon az elektromos motorok, jelenlétük folyamatosan nő az utakon. Ez részben annak köszönhető, hogy a technika rohamos fejlődésével egyre kedvezőbb árúak lesznek – ma már nettó 1,5 millió forint alatti áron kínálják a kétszemélyes, 100 kilométeres hatótávú, gazdagon felszerelt e-motorokat, ami két-három éve még elképzelhetetlen lett volna.

Mivel így több embernek vonzó alternatíva a tisztán elektromos közlekedés, új nevek, márkák jelentek meg Magyarországon, ami a gépek elterjedése révén tovább fokozhatja a vásárlási kedvet.
A NIU és a Rezon az élen, BMW a dobogón
Az idei szezon egyik meglepetése, hogy az évi 7-800 ezer (!) járművet értékesítő NIU szinte kisajátította az elektromos robogók pódiumát: az első hat helyezett közül négy NIU-logót visel, és csak a BMW CE 04 (3. hely) és a CE 02 (5. hely) töri meg a sormintát.

A géposztályt uraló NIU-k közül az általunk is tesztelt, kifejezetten sportos NQiX 500 és ennek kisebb teljesítményű átirata, az NQiX 300 került a dobogóra, emellett a kevésbé megosztó formatervű FQi 500, valamint a 110 km/óra feletti végsebességű, de A1-gyel vezethető MQi GT EVO fért a legjobb hatba.

Az elektromos motorok között egy új név, a Rezon Bohemia állt az élre, mely elsősorban hagyományos motorokra emlékeztető formatervével és nagy hatótávjával szerezhet híveket a márkának. Jóllehet, az ötmillió forint feletti ár szokatlanul magas az A1-es elektromos motorok között, cserébe nagy, 15,3 kWh-s aksikapacitást ígér a Rezon, ami a gyári adatok szerint városban, szigorúan 50-nel közlekedve akár 300 km-re is elég.

Ahogy érkeznek az egyre gyorsabb modellek – mint a 180 kilométeres hatótávú, és közel 130 km/órás végsebességű robogó –, úgy válik egyre vonzóbbá az elektromos motorozás. Elvégre sokkal kisebb a meghibásodás lehetősége, a mai akkuk akár 100 ezer kilométer után is 90-95%-os kapacitásúak, és ha tönkre is mennek, ekkora távon sokkal többet spórolhatsz a tankoláson, mint amennyibe az új telepek kerülnek. A spórolás mértéke – egy három litert fogyasztó 125-össel összevetve – közel kétmillió forint százezer kilométerenként.

Az elektromosok tehát itt vannak, egyre népszerűbbek, hiszen városi és elővárosi ingázásra már most is ideálisak. Túrázni továbbra is a benzinessel járnak a motorosok, de egyre többen vesznek a nagy gép mellé hangtalan robogót, amivel hétközben megspórolhatják a nyári túrák teljes benzinköltségét, és reggelente egyszerűen, károsanyag-kibocsátás nélkül szelhetik át a várost.

A legnépszerűbb új elektromos motorok Magyarországon
A1-es és A2-es robogók:
- NIU NQiX 300
- NIU NQiX 500
- BMW CE 04
- NIU FQi500
- BMW CE 02
- NIU MQi GT EVO
Motorkerékpárok:
- Rezon Bohemia
- Sur-Ron Ultra Bee
- Stark Varg