Azt állapították meg a FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) kutatásában, hogy alapvetően öt pilléren nyugszik a biztonságos motorozás, mely segíthet megelőzni a baleseteket, illetve az azokból fakadó sérüléseket. Röviden ez azt jelenti, hogy ne dőlj hátra, ha voltál vezetéstechnikai tréningen vagy csúcsminőségű ruhát, sisakot vettél, mert az öt tényező együtt tesz igazán tudatos közlekedővé. Így foglalták össze a lényeget, hogy mire érdemes figyelned, amikor kétkeréken kelsz útra.
1. Jó pap is holtig tanul
Nem véletlenül kezdték a folyamatos önfejlesztéssel, hiszen ez kettős haszonnal kecsegtet. Egyrészt jobb motorossá válsz és jobban is élvezed majd a motorozást, valamint könnyebben elhárítod a balesetveszélyes helyzeteket. Ráadásul ez független az ütközés okozójától, hogy más hibájából vagy a saját figyelmetlenséged miatt kerültél ilyen helyzetbe, hiszen a megszerzett tudás mindkét esetben hasznos lesz.
Azt javasolják tehát, hogy minél többször és többféle tematikájú képzésen vegyél részt, melyekből szerencsére már hazánkban is számtalan elérhető.
2. Ember a sisakban
Legalább ilyen fontos a pilóta alapvető kiegyensúlyozottsága, tudatossága. A motorozás ugyanis megköveteli a folyamatos éberséget és kockázatelemzést, amihez elengedhetetlen a „tiszta fej” és az, hogy a nehéz pillanatokban is tudatosan, ne ösztönösen cselekedj.
Remek példa erre a jobbról eléd kihajtó autó esete, amikor az ősi ösztönöknek engedelmeskedve előbb balra próbálsz menekülni, nem számolva azzal, hogy a kocsi is éppen balra tart. Ráadásul az úgynevezett vadászösztön miatt akaratlanul is a veszélyre, az autóra összpontosítasz és nézel, holott pont ennek az ellenkezője lenne a tudatos döntés, a menekülőút keresése.
3. A védőfelszerelés – ha már megtörtént a baj
Hazánkban az autós-motoros ütközések 70-75%-ában vétlenek a motorvezetők, tehát akkor is bajba kerülhetsz, ha szabályosan, megfontoltan közlekedsz.
Itt jutnak szerephez a protektoros és/vagy légzsákos ruhák, a kesztyűk és a zárt bukósisakok. Nem véletlen, hogy a FEMA jó ideje lobbizik a döntéshozóknál, és szeretné elérni, hogy különböző kedvezményekkel, valamint felvilágosító kampányokkal ösztönözzék a motorosokat a zárt, protektoros ruházat viselésére.
4. Csak akkor vesznek észre, ha látnak is – ez ilyen egyszerű
Miként a nemrégen publikált kutatás is bebizonyította, a sofőrök gyakran nem veszik észre a közeledő motort akkor sem, ha egyébként a látómezejükbe kerül a jármű. Muszáj hát mindent megtenni, hogy könnyen észrevehető legyél, ami nem csak abból áll, hogy választasz egy rikító színű bukót.
A nagyméretű fényvisszaverőkkel ellátott, feltűnő ruházat, a hatékony és karbantartott világítás, sőt a sávon belül elfoglalt helyünk is nagyban megszabja, hány méterről szúr ki minket az autós, vagyis ez mind hozzájárul a biztonságunkhoz.
5. A műszaki hiba nem okoz balesetet, de hozzájárulhat az eséshez
Többször bebizonyosodott már, hogy a műszaki hibák a balesetek alig egy százalékában játszanak szerepet. Ráadásul ezek is legtöbbször olyan problémák, melyek nem függnek össze a motorkerékpár általános műszaki állapotával – ilyen például, ha valami kilyukasztja az abroncsot, és defekt miatt esik el a motoros. Ugyanakkor a fék és különösen a – gyakran elhanyagolt – felfüggesztés hozzájárulhat a balesethez és vice versa: pontosan működő fékrendszerrel, valamint rendszeresen karbantartott villával, rugóstaggal könnyebben végrehejthatók az életmentő manőverek.
Végül hozzátették, hogy emellett számtalan egyéb ok, így az utak állapota és az alapvető közlekedési morál is sokat számít, de ezek jórészt a motorostól független tényezők. Vagyis a leghatékonyabb megoldás, ha a motoros a fenti öt tanács megfogadásával tudatosabb vezetővé válik, és ezzel máris sokat tett a saját, valamint utasa biztonságáért.