A dokumentacio nagyon sok bajtol megovja az embert, foleg ha gyari.
Harmadik feltol szarmazo konyvekben gyakran vannak hibak, ha pl. itt nem erzem meg idoben, hogy forog de nem szorul, furkalhattam volna egy vezermutengelyben...
Mondjuk arra nem is gondoltam amit írsz, hogy a menetek súrlódása is befolyásolja a leszorító erőt, de végiggondolva amit írsz, tök egyértelmű.
A lényeg az, semmi sem olyan egyszerű, mintsem azt az ember előre gondolná. Végül is tanultam ma egyet, hogy olvassam előre el a manuált, ha valamit szerelek és az bonyolultabb, mint egy szög.
Most abba bele sem megyek, ha az egyik csavar olajos a másik meg rozsdás... :-)
Végül is engem csak a negyed fordulatnyi plusz leszorító erő mértéke lepett meg kissé. És azt is tanultam - bár ez már lehet, hogy túlzás - hogy a csavarokra is figyeljek oda (zsír/olaj).
Ketlepcsos, mert hengerfej. Elso lepesben kis nyomatekkal a helyere igazodik minden, a feluletek osszeernek, de a csavaron meg nincs igazi terheles.
Ha a csavar a meretet tekintve kelloen tul van meretezve, akkor gyakran csak egy masodik (vagy meg egy harmadik) nyomatek beallitassal lehuzva elerheto a kello szorito ero.
Ha a csavar suly vagy koltseg szempontbol kisebb es nincs biztonsagbol tulmeretezve, a szogelfordulas a biztosabb modszer, hogy ne tepd el, de meg legyen a megfelelo feszultseg/nyulas. Ha pl. olajos a menet, a kulcs lehet keson kattanna le es marado alakvaltozast szenvedne a menet.
A leszorito ero es a csavar elfordulasa (vagy a nyomatek, amivel lehuzod) kozotti osszefugges nem linearis, az elso par Nm-en a gorbeje eleg lapos, ezert az elso lepesnel majdnem mindegy, 7 vagy 9 Nm-nel kattan le.
De amikor a csavar nyulni kezd, ott meredeken emelkedik az erohatas, ami "nyujtja" a csavart. A 90 fok az 1mm menetemelkedesu csavaron - ha olajos, ha picit rozsdas - ugyanugy 0.25mm nyulast eredmenyez es az ezzel jaro leszorito erot.
Legalabbis nekem igy remlik.
Vackoltam a garázsban ebben a hülye időben, és felmerült a haverral közösen a kérdés, hogy hengerfejcsavar (robogó, 6mm-es) 8 Nm és +90fok az végül is összességében mennyi lenne, ha Nm-ben adnák meg?
Ugye a 90 fok az egy negyed fordítás az anyán?
Tegyük fel, hogy a nyomatékkulcsom tényleg pontos.
befogtam a satuba egy csavartoldó anyát, abba meg egy 6-os normál M6 hatlapfejű csavart. Lehúztam 8 Nm-re és tekertem rajta még egy negyed menetet, azaz mondjuk 1 mm menetemelkedésnél 0,25 mm-t.
Utána elkezdtem a nyomatékkulcsot egy Nm-enként feljebb csavarni, hogy hol indul meg a csavar és nemcsak lekattan. Hát 15-nél már-már mocorgott, de 16-nál, azaz a bő duplájánál már észrevehetően tudtam még fordítani.
Ami az érdekes, hogy a robimnál azt írja a manuál, hogy 7 Nm és első szerelésre 90-135 fok, minden további szerelés esetén csak 90 fok kell. Tehát valaki a 135 fokot próbálja (elfelejtettem megmérni), akkor szerintem 2,5-3 szoros lesz a nyomaték, mint ahol először, a 7 Nm-nél lekattan a kulcs.
Mikrométerrel mértem végig a lapkákat, meg a hozzá tartozó hézagot és ahhoz képest átrendeztem amit lehetett, a maradékból meg leköszörültettem...sík köszörűs mondjuk anyázott mert baromi kemény az anyag és a mágnes asztal nem fogta rendesen 🤣
De ha lehet kapni az a legjobb.
A 0.05-ös nem ment be. 😁 Csak hát így nem tudom milyet vegyek 1 db 3750 Ft a Roadrider-ből szoktam rendelni van még pár cucc hozzá. Köszi a könyvet szólok ha elakadok és kell majd. 🙂
Amúgy a blokkal tényleg nem szokott sok nyűg lenni azonkívül hogy öreg. A kettős tömegű kuplungban bekeményedik a gumi, és zörög, meg a vezérmű lánc tud megnyúlni, illetve a feszítők csúszkái mennek tönkre. Esetleg egy gyűrűzés amit ilyen idősen már kérni szokott nekem ez hiányzik, illetve a szelepszár szimmeringek is cserélve voltak.
Honnan szerzel alakatrészt hozzá? Nekem van mikrofilmem hozzá, de már 10 éve sem foglalkozott ezzel senki.
Úgy hozták ide, hogy a blokk pöpec szét lett szedve átnézve a szabadon futót cserélték csak a karbisort kell feltenni és egy szinkron kell neki.
Ehhez képest két tolattyú berohadva és szinte mindent ki kellett cserélni karbiba...
Akkor lehet hogy egy foggal mellette van. Elég traktorhangja van olyankor, de szerencsére gondot nem okoz. Én összenéztem a holtpontot a kipufogó szelep nyitásával, meg a gyújtás jeladóval.
Szelephézag azért nem ártana. Gondolom be lett köszörülve vagy csiszolva a szelep, akkor meg újra kell lapkázni.
A jó hogy ahhoz nem kell szétszedni semmit, mert a tetején van a lapka.
Ok köszi az egyes henger van fent. Beindult de nagyon szar hangja volt. A szinkron teszter meg szinte semmi vákumot nem mutatott. Szelep hézag nincs...
Kb. de odébb lehet tenni egy foggal, akkor szarul megy. Mindjárt megnézem neked a Haynesban.
Ja, rendben van, de forgasd át és nézd meg nehogy fordítva legyen a vezérlés meg a gyújtás.
Teljesen jól mondja, ha elmegy az olajnyomás akkor 0 az olajnyomás. Ezert megérte megnézni a reklámot előtte, hogy a ribi hogy borotválja a pináját vénusz borotvával és megtudtam, hogy ott erősebb a szőr és vékonyabb a bőr. Már ezért megérte ma is felkelni 🤣🤣
Mondjuk a műszerfalas műszerekre való hivatkozás nem volt túl hiteles, de alapvetően és sem kedvelem ezt és ha nem felejtem el rögtön kikapcsolom induláskor.
Harmadik feltol szarmazo konyvekben gyakran vannak hibak, ha pl. itt nem erzem meg idoben, hogy forog de nem szorul, furkalhattam volna egy vezermutengelyben...