Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Nagyon leegyszerűsítve:
Amikor az akkufesz. "1-es" eléri a 14.4 V-ot, nyit "átereszt" D1 zéner, és nyitja a Q2 tranyót. A Q2 begyújtja a tirisztort, (vezetővé válik) és rövidre (testre) zárja a gerjesztő tekercset. Mivel megszűnik az ármamfolyás a tirisztoron, így az zár. (nem vezet) Így ismét tud áramot termelni gerjesztő tekercs, és minden ismétlődik előről.
Persze, ez a másodperc tört része alatt.
Ez a hagyományos tirisztoros fesz.szab. A MOSFET-est nem ismerem, de az alapelv valahol ugyan ez lehet.

Jelen esetben az akku. fesz. 12.6V, tehát lényegesen alatta van a 14.4V-nak, azaz a D1 nem nyit, a Qzárva, > a tirisztorok is zárva (nem testelik a generátor tekercseket) tehát a teljes power mehet az akku felé....
És ez meg is történt a "motortest nélküli" akksin. Hüüüümmm....... Akkor a motorba szerelt akksira miért nem?
Csak valahol akkor van összefüggés a generátor tekercsek, és a motor blokkja között.....

Mi az a 27V a szabadon lógó generátor vezeték, és a blokk közöt??
Íme az eredmény.
Nem pont erre gondoltam.
Kocsi akksit ráaggatod bikakábellel. Kis akksi nincs is játékban.
A fesszabályzó/generátor csatik normál módon összedugva, úgy mérni. Tehát mintha minden eredeti állapotban lenne, csak a kocsiakksi van a kisakksi helyére "betéve" (a bikázóval)
Tudom, hogy már volt. De menjünk végig mégegyszer. Tehát:
Akksi a motorban.
Fesz.szeb. rákötve az akksira. Töltés, és a test is.
Szétválasztod a generátort a fesz.szab-tól. Tehát ott van a kezedben a három vezeték.
Moci beindít, alapjáratot megemeled kicsit az alapjárat csavarral, pl. kb. 1200-re. Úgy hagyod. > mérsz.
1-2 > ?
2-3> ?
1-3> ?
1,2,3- blokk> ? értékeket megjegyzed, moci leállít.
Bekötöd a három generátor vezetéket a fesz.szab-ba. Moci beindít. Ugyan azon a fordulaton, mert nem nyúltunk a beállító csavarhoz.
Mérés.
1-2 > ?
2-3> ?
1-3> ?
1,2,3- blokk> ?
Akkun a feszültség> ?
Értékeket megjegyzed, moci leállít.
Én arra gondoltam, hogy hiába a megkerülő kábel, de attól még a helyén lévő akksira kötöttem rá és így része volt a rendszernek a gyújtáskapcsoló. Na mindegy, ez már magas nekem 😂☹️ A gyújtáskapcsolót szedte már szét valaki esetleg? Köszönöm a sok segítséget Nektek! 😉
"Ezt szerintem a "közvetlen" töltőkábeles mérés kizárja. Akkor nem volt semmi más beiktatva. Mindent megkerültél a közvetlen kábellel."

Igen, ez igaz. A generátor mindhárom fázisát megnéztem a váz több pontján is, szakadás van, az ellenállás végtelen.
Ezt szerintem a "közvetlen" töltőkábeles mérés kizárja. Akkor nem volt semmi más beiktatva. Mindent megkerültél a közvetlen kábellel.
Csak arra gondolok, hogy a generátor tekercsek mégis csak valahol a blokkra húznak. Hiszen, ha függetlenek a motor blokkjától, akkor van töltés.
Viszont a gyújtáskapcsoló fele nincs biztosíték. Itt ezek szerint lehet valami gubanc ha jól tippelek. Lehetséges ott olyan érintkezési hiba, ami elviszi a töltést?
A kapcsolási rajzon látszik, hogy a 4-s, 5-ös és 7-es biztosítéknak ki kéne mennie ha valami túláram vagy zárlat van, ha jól gondolom.

2-es a generátor, 3-as a fesszabályzó, 10-es az akksi, 9-es az önindító, 1-es a gyújtáskapcsoló.
Közben meg akartam mérni hogy "nyugalmi" helyzetben ha nincs rajta gyújtás, semmi, folyik-e áram. Egy mérőműszer mínusz, mert véletlenül összezártam az akksi pólusait. De van másik! Szóval, nem folyik semmilyen áram nyugalmi helyzetben a rendszerben.
Köszönöm az ötletet! Elvégeztem az "akksi cserét"! Bika kábellel bekötöttem a kocsi akksit, hogy ezzel működjön a motor. A motor akksit kivettem és rákötöttem a fesszabályzó töltő kábeleit. 55W-os izzó nélkül 14.6V, az izzóval terhelve 14V! Tehát van töltés a kis akksin is ha nincs a rendszerben. 😂 😬 Akkor valahol a rendszerben elveszik a töltőáram és a generátor jó és a fesszabályzó is. De hát hogy hol megy el, azt kimérni részemről lehetetlenség, ehhez már komoly elektronikai tudás kellene. Gondolom atomjaira kellene szedni az egész elektromos rendszert.
HAT EZ AZ

Ami a parazita fogyasztast illeti, avagy elviszi-e valami a toltest...
Kell egy bikazo kabel. A motorakksit kiveszed, a bikakabellel a kocsiakksit kotod be a motor vezetekeire. Kvazi mintha akkut cserelnel, az autoakksit becsatlakoztatod a motot halozataba.

Azt tudod, hogy fasza 14.5V a toltes meg 55W-tal terhelve is, igaz? Akkor megvan a referencia, van mihez viszonyitani.
Persze, ha feltetelezzuk, hogy van valami bujdoso zarlat, ami lehuzza 12.6-ra a toltest a motoraksival, akkor mivel autoakksirol van szo, ami tripla akkora, egy ilyen zarlat eseten nem kerek kett volt csokkenest fogsz latni, de kozel egy voltnyit biztosan.

Analog muszer hijan en erre mennek tovabb
Figyu Blackiex!
Tehát egy olyan akksit, ami nincs galvanikus kapcsolatban a motor blokkal azt tölti, azt az akksit ami galvanikusan kapcsolatban van a motor blokkal, azt meg nem! Valahol akkor mégis ott lesz a kutyus elhantolva.....
Egyelőre elakadtam, át kell gondolnom mégegyszer az egészet.
Csak egy megjegyzés a méréshez: ilyen "kontakt" meréseket én sohasem digitálissal, de főleg nem "dióda" állásban mérek. Hagyományos deprezzel (mutatós) és a legalacsonyabb ohmos állásban. Ahol tuképpen akár 1 ohmos ellenállást is látok. A digitálisoknál általában a legalacsonyabb ohmos fokozatban is (ált. 200 ohm) ha rövidre zárod a mérőzsinórokat, (abszolút 0 ohm) akkor is mutatnak 1-2 ohmot. (vagy többet) a műszertől függ.
Értem, köszönöm! Akkor ezek szerint a testzárlatot meg tudom úgy is mérni hogy mindegyik fázist dióda állásban hozzámérem a blokkhoz? De ezt ugye az imént megcsináltam csak járó motornál. Gyulus, tudsz valami következtetést levonni a mért eredményekről? Az 1. mérésnél minden nulla volt. Ez jó így? Gondolom nem.
Esetleg valami "elviheti" a töltést a rendszerben? Valami kábel? De a testpont jó. Ha zárlat lenne, kimentek volna a biztosítékok, de mind jó. Valahova eltűnik a töltőáram. És még egy kérdés. Ha nincs töltés, nem kéne világítani a műszerfalon a töltés visszajelzőnek? Ha van ilyen egyáltalán.
>A testzárlat amire Gyulus utalt, mit jelent pontosan? <
Hogy a generátor tekercsnek nem szabad galvanikusan kapcsolatba lenni a deklivel (motorblokk). Azaz "0" ellenállást (teljes szakadást) kell mérni.
Már nem emlékszem pontosan, hogy van-e gari az akksira. Utána nézek. De egy automata motorakksikhoz való töltőm van és szépen feltölti és pöccre indul is a gép, mindenféle erőlködés nélkül, sőt, mentem is vele 30-40 km-t világítással. Tehát elég combos az akksi. Ez egy Varta 215A indítóárammal, 12AH-s.
Olyan akksival, ami új, leadja az ampert amit kell, de a töltést meg nem veszi.... én még nem találkoztam.... 🙄
Tudod, mi a röhej? Ha az akku lenne (újonnan gyári hibás) szar, akkor honnan a retekből van elég ereje indtózni?!
Márpedig most nagyon úgy tűnik, hogy az lesz a gyenge láncszem.

Ahonnan van az akku, kaptál 6 hónap garit rá, Zoltán?
Szia Gyulus! Tényleg úgy néz ki, hogy dióda van az akksiban 😆 Ez jó volt 😂
Szia Blackiex! Igen! A külső akksit tölti gyönyörűen, terhelt állapotban is! Ha rossz lenne a generátor, nem töltene, gondolom. Igen, jól emlékszel, egy külső kábellel oldottam meg a fesszabályzó és az akksi összekötését és 12.6V-ot mérek az akksin, tehát az akksi kapocsfeszültségét mérem, töltés nincs. Ha a gyári stekkerbe dugom a töltőkábeleket, ugyanez a helyzet. A testzárlat amire Gyulus utalt, mit jelent pontosan? Sajnos ennyire nem értek az elektronikához. Azt nem értem, hogy ha szar a generátor, ami mellesleg vadi új, akkor hogy tölthet mégis egy külső akksit ráadásul terhelt állapotban?
Jó reggelt!
Igen, megcsinálta a közvetlen vezetékezést, valahol alább.
Most egyelőre nálam is össze akadtak a fogaskerekek.... 🙂
Lehet, van az akksiban egy dióda, és csak "kifelé" enged, befelé nem! 😂 😂
Nehogy valaki komolyra vegye!!! Csak poén volt, a kínlódásban...
Összefoglalva: egy random külső akksival úgy viselkedik a töltőáramkör, ahogy kell. De a benne levő vadonásúj motorakksival, kotta ugyanúgy bekötve meg 12.6V és egy dekát nem tölt?

Jól emlékszem továbbá, hogy a fesszabályzó (+ és -) kimenetét a motor kábelezésétől független drótokkal próbáltad már a motorakksira csatlakoztatni, pont mint a kocsiakksinál ÉS úgy is csak 12.6V-ot mértél a motorakksin?