Mondtam már hogy nyugi van.
Nem tudhatod hogy ezeket ki csinálta és lehet hogy a gyerek nem tud ezekről semmit. (vagy esetleg látta és azért passzolta el mert nem akart vele foglalkozni)
Szerencsére lett "olcsó" megoldás.
Nos akkor bemutatom az esetet hogy miért nem szeretek frissen vásárolt motort javítani:
Amikor először levettem a szelepfedelet azzal kezdtem hogy elégedetten megállapítottam: sz.fedél tömítés nincs,hanem fehér sziloplaszttal nyomták körbe majd látván a tőcsavarokat: b@sszameg már megint egy szétb.szott h.fej!
Aztán szelephézagot mértem amik természetesen a normális értékek közelében sem jártak (brutálnagy szívósz. hézagok és minimum alatti kip.sz.hézagok, feltűnt hogy az 1. henger egyik sz.szelepénél 0,05mm hézag van és ez nagyon "kilógott" a sorból)
Kiszedtem a vezérmű tengelyeket és betétellenőrzésbe kezdtem: az összes betét köszörülgetve és persze ferdék is. (a szám széle kissé megremegett de nem mondtam semmit)
Első elkövetett hiba: mielőtt elkezdtem lebontani a vezérlést,nem néztem meg hogy mennyire vannak meghúzva a csavarok (kiderült volna hogy meg vannak szakadva a tőcsavarok,tehát nem is lehet pontos hézagot mérni)
Mindegy,megmérem őket és feljegyzem az értékeket majd az alapján amelyik nem nagyon ferde azt felhasználom.
Elkezdtem átvágni a meneteket a tőcsavarokon 6-osról 5-ösre, ekkor kiderült hogy a tőcsavarok anyaga "sima" 5.6-os csavarszár azaz viszonylag puha anyag (a gyári csavarok 8.8-as vagy 10.6-os minőségűek,ez azt jelenti hogy szinte alig lehet megmunkálni őket,ha szakad akkor úgy törik mint az üveg)
Pár betétet átcserélve elkezdtem összerakni a vezérlést hogy most rendesen lehúzva a csavarokat mérhessek pontosan.
Finoman 2Nm-enként állítva a nyomatékkulcsot izzadva szorítottam hogy bírja az 5-ös menet. Lekattant és tartott de biztos sokan ismerik azt az érzést mikor húzod de hiába várod a határozott ellenállást,csak nyúlik tovább és érzed hogy mindjárt megszakad a menet. (valami ilyesmi volt)
Volt egy tőcsavar aminek jó volt a menete,ezt nem is bántottam,maradt 6-os. Meghúzáskor csak nem akart vége lenni a menetnek ezért arra gondoltam hogy rossz a menet az anyában,csere másikra. Dettó ugyanez. Oké,sérült kicsit a menet 6-os saválló csavar rá: na ebből vedd ki a menetet köcsög!
Tekerem, a menet jó, szépen húzza ki a tőcsavart a hengerfejből.
Szétszedem megint, lássuk a tőcsavart: menet nincs is rajta szinte semmi csak beleragasztotta a barom valami ragasztóval. (persze sz@rt sem ért csak volt ott is csavar)
Jó felfúrom 8-asra és kap egy rendes inbuszcsavart és fasza is lesz. (megoldva)
Összerakom és mérek hézagot: szintén sz@rok de furcsa hogy a 0,05-ös szelepnél nincs változás,gyanús.
Szétszedem és megnézem:
A betét csak dísznek van,a szelep vszeg. nem belevaló(esélyes) mert a szeleprugó tányérja sokkal feljebb van mint a többié,a szelepszár meg lejjebb van és szét van verve a teteje tehát a szelepemelő tőke (a fényes kupak) nem a szelepszár végét nyomkodja a hézagolóbetéten keresztül (mivel az túl mélyen van) hanem a rugótányér tetejét (látszik a képen a kifényesedés)
Hiába tett bele a barma papírvékonyra köszörült betétet (1,1mm-est pedig a legvékonyabb gyári is 1,2mm-es) mivel nem arra feküdt fel a "kupak" ezért először a vez.tengely összenyomta a rugót majd a betéten keresztül elkezdte nyomni a szelepet is. (így kalapálta el a szelepszár végét a betét)
Ez azért veszélyes mert a rugót összenyomva már nincs feszítve a szelepszár így kieshet a két ék ami a szelepet rögzíti és beeshet a szelep az égéstérbe. (és ekkor kell hívni valakit akinek van utánfutója vagy kisbusza majd intenzív spórolásba kezdeni)
Az ugye csak mellékszál hogy így összerakva nem lehet szelephézagot állítani.
Mivel a főszakértő is szembesült ezzel a problémával (kicsi a hézag) és nem elég vékony a betét (konkrétan csak beesett a "lyukba") így megoldást keresett.
LEKÖSZÖRÜLT A "KUPAK" TETEJÉBŐL ÉS CSINÁLT NÉMI HÉZAGOT!
Ábrus ekkor hívta fel puput hogy mi legyen,mert ábrus ilyet nem rak össze és nem ad ki a garázsból. Szokott ő is alternatív megoldást keresni de ilyet nem csinál. Nincs mese,ez drága lesz de meg kell csinálni rendesen. (aztán felhívta gyulát akinek 3x-is mindenkitől a segítségért )
Nem tudhatod hogy ezeket ki csinálta és lehet hogy a gyerek nem tud ezekről semmit. (vagy esetleg látta és azért passzolta el mert nem akart vele foglalkozni)
Szerencsére lett "olcsó" megoldás.
-5
-Mi az az 5? 5 nap, 5 hét?
-4,3,2...
Amikor először levettem a szelepfedelet azzal kezdtem hogy elégedetten megállapítottam: sz.fedél tömítés nincs,hanem fehér sziloplaszttal nyomták körbe majd látván a tőcsavarokat: b@sszameg már megint egy szétb.szott h.fej!
Aztán szelephézagot mértem amik természetesen a normális értékek közelében sem jártak (brutálnagy szívósz. hézagok és minimum alatti kip.sz.hézagok, feltűnt hogy az 1. henger egyik sz.szelepénél 0,05mm hézag van és ez nagyon "kilógott" a sorból)
Kiszedtem a vezérmű tengelyeket és betétellenőrzésbe kezdtem: az összes betét köszörülgetve és persze ferdék is. (a szám széle kissé megremegett de nem mondtam semmit)
Első elkövetett hiba: mielőtt elkezdtem lebontani a vezérlést,nem néztem meg hogy mennyire vannak meghúzva a csavarok (kiderült volna hogy meg vannak szakadva a tőcsavarok,tehát nem is lehet pontos hézagot mérni)
Mindegy,megmérem őket és feljegyzem az értékeket majd az alapján amelyik nem nagyon ferde azt felhasználom.
Elkezdtem átvágni a meneteket a tőcsavarokon 6-osról 5-ösre, ekkor kiderült hogy a tőcsavarok anyaga "sima" 5.6-os csavarszár azaz viszonylag puha anyag (a gyári csavarok 8.8-as vagy 10.6-os minőségűek,ez azt jelenti hogy szinte alig lehet megmunkálni őket,ha szakad akkor úgy törik mint az üveg)
Pár betétet átcserélve elkezdtem összerakni a vezérlést hogy most rendesen lehúzva a csavarokat mérhessek pontosan.
Finoman 2Nm-enként állítva a nyomatékkulcsot izzadva szorítottam hogy bírja az 5-ös menet. Lekattant és tartott de biztos sokan ismerik azt az érzést mikor húzod de hiába várod a határozott ellenállást,csak nyúlik tovább és érzed hogy mindjárt megszakad a menet. (valami ilyesmi volt)
Volt egy tőcsavar aminek jó volt a menete,ezt nem is bántottam,maradt 6-os. Meghúzáskor csak nem akart vége lenni a menetnek ezért arra gondoltam hogy rossz a menet az anyában,csere másikra. Dettó ugyanez. Oké,sérült kicsit a menet 6-os saválló csavar rá: na ebből vedd ki a menetet köcsög!
Tekerem, a menet jó, szépen húzza ki a tőcsavart a hengerfejből.
Szétszedem megint, lássuk a tőcsavart: menet nincs is rajta szinte semmi csak beleragasztotta a barom valami ragasztóval. (persze sz@rt sem ért csak volt ott is csavar)
Jó felfúrom 8-asra és kap egy rendes inbuszcsavart és fasza is lesz. (megoldva)
Összerakom és mérek hézagot: szintén sz@rok de furcsa hogy a 0,05-ös szelepnél nincs változás,gyanús.
Szétszedem és megnézem:
A betét csak dísznek van,a szelep vszeg. nem belevaló(esélyes) mert a szeleprugó tányérja sokkal feljebb van mint a többié,a szelepszár meg lejjebb van és szét van verve a teteje tehát a szelepemelő tőke (a fényes kupak) nem a szelepszár végét nyomkodja a hézagolóbetéten keresztül (mivel az túl mélyen van) hanem a rugótányér tetejét (látszik a képen a kifényesedés)
Hiába tett bele a barma papírvékonyra köszörült betétet (1,1mm-est pedig a legvékonyabb gyári is 1,2mm-es) mivel nem arra feküdt fel a "kupak" ezért először a vez.tengely összenyomta a rugót majd a betéten keresztül elkezdte nyomni a szelepet is. (így kalapálta el a szelepszár végét a betét)
Ez azért veszélyes mert a rugót összenyomva már nincs feszítve a szelepszár így kieshet a két ék ami a szelepet rögzíti és beeshet a szelep az égéstérbe. (és ekkor kell hívni valakit akinek van utánfutója vagy kisbusza majd intenzív spórolásba kezdeni)
Az ugye csak mellékszál hogy így összerakva nem lehet szelephézagot állítani.
Mivel a főszakértő is szembesült ezzel a problémával (kicsi a hézag) és nem elég vékony a betét (konkrétan csak beesett a "lyukba") így megoldást keresett.
LEKÖSZÖRÜLT A "KUPAK" TETEJÉBŐL ÉS CSINÁLT NÉMI HÉZAGOT!
Ábrus ekkor hívta fel puput hogy mi legyen,mert ábrus ilyet nem rak össze és nem ad ki a garázsból. Szokott ő is alternatív megoldást keresni de ilyet nem csinál.