Talán a BMW legfontosabb idei újdonsága az ASA váltóasszisztens, mely egyesíti a hagyományos, hatos váltók egyszerűségét az automatikus erőátvitelek kényelmével. Sokkal több egy gyorsváltónál, hiszen elinduláskor, megálláskor sincs szükség a kuplungkarra, ami egyébként nincs is a gépen, a fel- és visszakapcsolás pedig a megszokott módon vagy automatikusan zajlik – ahogy a pilóta szeretné. Tűkön ülve vártam már az indulást, hiszen a német házigazdák megannyi érdekes programmal készültek, ám az égiek ezúttal alaposan megnehezítették a dolgukat…
Főleg terepen, elinduláskor segít a BMW ASA váltóasszisztense
Kitettek magukért a szervezők, ugyanis – szokatlan módon – a müncheni leszállás után nem egy elegáns szállodába, hanem a közeli műhelybe vittek minket, és úgy tervezték, hogy rövid ismerkedés után mindenki kap egy-egy motort, majd közösen gurulunk át az ASA-bemutató helyszínére, a 150 kilométerre fekvő, hechlingeni BMW Enduro Parkba.
![bmw-asa-valtoasszisztens-teszt-munchen](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/velqamcep_am.jpg)
Nos, mint mondtam, az időjárás nem a legszebb arcát mutatta, ugyanis szakadó hóesés fogadott minket, így a motorozás elmaradt, a nemzetközi csapatot pedig együtt átvitték az endurós központba. Kissé csalódottan nyugtáztuk, hogy kimaradtunk a nyitónap egyik legélvezetesebb programjából, de Holle anyó ezúttal áthúzta a terveinket...
![bmw-asa-valtoasszisztens-teszt-munchen](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/velqs4uovxtt.jpg)
Akárhogy is, végül megérkezett a csapat Hechlingenbe, ahol egy sokat látott motoros, Reiner Fings, a BMW R 1300 GS termékmenedzsere röviden bemutatta, miért is forradalmi újítás az új ASA. Komoly megtiszteltetés, hogy csupán néhány tucat kiválasztott – közöttük jómagam – láthatta elsőként, működés közben a szerkezetet, ami aszfalton egyértelműen segíti a vezetőt, de mi a helyzet terepen, ahol oly’ gyakran van szükségem a kuplungkarra?
Hogy mennyire kiforrott a technika, azt remekül mutatja, hogy Reiner Fings egyenesen Bécsből motorozott ide az újdonsággal, vagyis láthatóan közúti használatra, és ezzel együtt gyártásra kész az egység. Részletesen mesélt a megoldás előnyeiről – melyet mi is bemutattunk néhány hete –, és megígérte, hogy másnap élőben is láthatjuk, hogy mit tud terepen.
![bmw-asa-valtoasszisztens-teszt-munchen](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/velq4juumdsj.jpg)
Alig vártuk már, hogy reggel legyen, és másnap rögtön oda is sereglettünk az enduróparkban kiállított motorhoz. Már messziről feltűnt, hogy gyakorlatilag semmi nem látszik a módosításból, az erőforrás és a váltó pont úgy néz ki, mint bármelyik GS-en. Nincsenek külső egységek, plusz burkolatok, azaz sikerült a jól ismert boxeren belül elrejteni az új alkatrészeket. Ez egyben arra is utal, hogy nem valami nagy és kimondottan könnyű a szerkezet, ami fontos előny egy terepmotoron, ahol minden plusz kiló legalább duplán számít. Csupán az árulkodott arról, hogy nem mindennapi GS-sel van dolgunk, hogy hiányzott a kuplungkar, illetve felkerült egy kapcsoló, amivel a manuális, azaz „M”, valamint az automatikus „D” üzemmód között válthatunk. Természetesen a műszeregységen mindig látható, hogy automatikus vagy manuális módban használjuk-e a motort, illetve az is, hogy melyik fokozatban haladunk éppen.
Endurópályán tesztelték az új BMW R 1300 GS ASA-t
Legnagyobb bánatunkra ezúttal csak a BMW pilótái tarthattak bemutatót, nekünk még várnunk kell néhány hónapot, hogy élesben is kipróbáljuk ezt a GS-t, de így is igazán beszédes nekem mint endurósnak, hogy miként viselkedett az új boxer.
![bmw-asa-valtoasszisztens-teszt-munchen](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/velqfkn_0n_d.jpg)
Először manuális üzemmód működését mutatták be. Az indítás ugyanúgy zajlott, mint bármelyik kétkerekűn, majd ahogy a pilóta lenyomta a váltókart, határozott kattanás és a műszeregységen feltűnő 1-es jelzés nyugtázta, hogy gázt adhat, és indul az első teszt. Maga a kapcsolás hangja egyébként teljesen azonos a hagyományos tengelykapcsolóval felszerelt GS-ével. Az viszont meghökkentő, hogy D, azaz automatikus üzemmódban is pont ugyanilyen hangja van a váltásoknak, ami arra utal, hogy maga a szerkezet alapvetően megegyezik a jól ismert erőátvitellel, és nem a váltó felépítését változtatták meg, mint a dupla kuplungos DCT-nél, csak a kapcsolást bízták az automatikára. Ezt erősíti az a tény is, hogy csak az erőforráson belül találhatóak új alkatrészek.
![bmw-asa-valtoasszisztens-teszt-munchen](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/velqh6d1c4bv.jpg)
Rögtön mélyvízbe dobták a motort, ugyanis emelkedőn, egy esőáztatta, murvás domboldalon utánozták a jól ismert helyzetet, amikor felfelé elfogy a lendület, és megáll a motor, amivel valahogy ismét muszáj elindulni a laza talajon. Meggyőző az a könnyedség, ahogy álló helyzetben a vezető mindkét keze, lába „szabad”, és gázadásra a rögzítőfék is pont a megfelelő pillanatban old ki, a felpörgő motor pedig kuplungolás nélkül is egyenletesen, határozottan indul meg a meredélyen. Nem rántott nagyot, hirtelen megugrástól mentesen, felesleges kuplungcsúsztatás nélkül lódult meg a jókora boxer – az egész rém egyszerűnek és hatékonynak tűnt. Ugyanez visszafelé, lejtőn elindulásnál is igaznak bizonyult, ahol szintén nagy hasznát vette a pilóta a rögzítőféknek.
![bmw-asa-valtoasszisztens-teszt-munchen](http://sm.s1.cdnadcom.net/sm/news_image/820/velqgios4pxo.jpg)
Rendben, eddig keresve sem találni hibát, de hogyan lehet gyalogostempónál is lassabban araszolni a nehéz terepen, amihez egy átlagos motoron folyamatos kuplungcsúsztatásra van szükség? Nos, bevallom, akadtak kétségeim, de olyan egyenletes fordulatszámon és annyira könnyedén futott a motor, pedig tényleg csak 1-2 km/órás sebességgel haladt, hogy kiült az arcomra a döbbenet. Szkeptikusan álltam hozzá, de ez a pár méter is meggyőzött róla, hogy alaptalanok a fenntartásaim, és ezt tényleg a G/S szellemében fejlesztették – legalább olyan fontos volt a terepes használat, minthogy aszfalton tökéletesen működjön az ASA.
Nagyon várom, hogy megjelenjen az első kipróbálható példány a váltóasszisztenssel felszerelt GS-ből, hiszen látottak alapján az ASA tökéletesen helyettesíti az eddig használt kuplung- és váltókart – roppant kíváncsi vagyok, hogy milyen élmény lesz vezetni egy ilyen motort.