Korábban már teszteltük a C 400 X-et, s mi tagadás, akkor azt gondoltuk, nincs értelme ennél jobban „cicomázni” a modellt, hiszen a sportos nagyrobogó egyébként is elég kényelmes volt a városi cirkáláshoz és hosszabb-rövidebb túrákhoz. Persze a piac diktál, és mivel a vevők úgy döntöttek, hogy igenis jobb választás a kényelmesebb és hatékonyabb időjárás-védelmű GT, mi is kipróbáltuk, hogy miben tud többet a C 400 X-nél.

BMW C 400 GT – Kényelem felsőfokon

A C 650 párossal indult a BMW robogós története még a múlt évtized elején, majd jött a c Evolution, a már említett C 400 X és végül 2019-ben elérhetővé vált a C 400 GT is.

bmw-c-400-gt-teszt-28642
A Spritmonitor tagjai 3,83 literes fogyasztást mértek, ami szinte teljesen megegyezik a gyár által megadott, 3,5 literes értékkel. Igazán becsülendő, hogy alig 10%-os különbség van a katalógusadat és a reális fogyasztás között

Miként a típusnévből sejthető, kényelem és időjárás-védelem terén nyújt többet a GT az X-nél: vastagon párnázott nyereg, teljes értékű lábtartótrepni az utasnak is, ülés- és markolatfűtés, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Természetesen a váz és az erőforrás nem változott, ezúttal is a jól ismert, 350-es, 34 lovas egyhengeres duruzsol a nyereg alatt, mely a kategória íratlan törvényei szerint CVT-erőátvitelen keresztül hajtja a 14 colos hátsó kereket.

bmw-c-400-gt-teszt-28634
A 35 millis első villa rugóútja 110 mm és a hátsó felfüggesztéshez hasonlóan a hangolása is viszonylag sportos, ezért rossz minőségű úton nem túl kényelmes a motor. Sima aszfalton viszont elemében van – valamit valamiért...

Ezzel óra szerint nagyjából 150-ig gyorsul a motor, ami GPS-szel mérve 139 km/órát jelent sík úton, vagyis több mint elég, hogy autópályán se okozzon gondot az előzés. Alig tíz másodperc alatt gyorsul nulláról százra, bár ez nem igazán fejezi ki, mennyivel dinamikusabb az autóknál. A 0-50 és 0-80 sprint ugyanis jobban fekszik neki, tehát garantáltan elsőként lő ki a lámpától, ami nem is csoda, hiszen száraztömege 203 kg, amihez 34 lóerő és 35 Nm-es forgatónyomaték tartozik.

bmw-c-400-gt-teszt-28636
Nagy ötlet, hogy ha megállunk valahol, pár mozdulattal kibővíthetjük az ülés alatti csomagteret, és így sokkal több holmi fér bele, mint alaphelyzetben. A Flexcase rendszer tulajdonképpen azt a holtteret használja ki, ahol a kerék mozog rugózás közben – igazán praktikus

Noha kissé többe kerül a C 400 GT a közvetlen riválisoknál, például nagyjából tíz százalék a felára az XMAX400-hoz viszonyítva, már ránézésre is feltűnik, hogy prémium minőségű termékkel van dolgunk. A legutolsó, rejtett illesztés is szép, párhuzamos, bármelyik idomot vagy fedelet lepattinthatjuk, alatta is németes rend honol. A szépség ízlés dolga, de bátran leszögezhetem, hogy sokkal pofásabb lett a C 400 X-nél (sőt úgy általában korunk nagyrobogóinál), különösen a BMW M4 fényforrására hajazó hátsó lámpa ragadja meg a tekintetet.

bmw-c-400-gt-teszt-28638
Elképesztően kényelmes a nyereg, különösen a kis deréktámasszal kiegészítve. Ha betámasztasz a nem sík, de könnyen átléphető lábtartón, garantáltan egyenes derékkal utazhatsz órákon át – kicsit sem fárasztó hosszú távon sem a GT vezetése

A formás idom remek időjárás-védelmet nyújt, amit tesztelhettünk is: szakadó esőben nyargaltunk haza a fotózásról, és attól féltem, hogy mindenem átázik majd az égi áldásban, de korántsem így történt. Ha legalább 60-70-nel halad az ember és bebújik a plexi mögé, egyszerűen nem ázhat el – nekem is csak a lában lett vizes, ami kissé kilógott az első idom takarásából.

bmw-c-400-gt-teszt-28639
Alapáras a zsebben hordható jeladó, amivel ráadásul nem csak indítani tudunk, hanem ez nyitja a kormányzárat, a nyerget és a tanksapkát is. Így aztán elinduláskor nem kell keresgetni a kulcsot: elég, ha a motor közelébe lépünk, és már indíthatjuk is

Ez a kiváló időjárás-védelem és a tágas csomagtér a robogók legfőbb ütőkártyája a hagyományos motorokkal szemben. Nos, a GT nem éppen kategóriaelső, ami a poggyásztér méretét illeti, igaz, nincs is miért szégyenkeznie. Az X-hez viszonyítva hosszabb és vastagabban párnázott nyereg jókora öblöt rejt, amibe nemcsak sisakot, hanem mellé pulóvert, szendvicset stb. is elrakhattam. Ha valami nem is fért be, a kormány alatti dupla kesztyűtartó elnyelte a pénztárcát, telót, GoPrót, pótakksit és még pár kacatot, így nem kellett hátizsákkal bajlódni.

Okos megoldások, megszokást igénylő részletek

Már alig vártam, hogy kipróbáljam az „okosműszerfalat”, ami állítólag önálló navigációra is képes. Ez már csak azért is fontos, mert a csupaszmotorokkal ellentétben egy robogón nehezebb rögzíteni a hagyományos, motoros navit. Tudom, sisakbeszélőn hallgathatnám a Google Maps utasításait, de egyrészt nem szeretem, ha akkor is „beszél hozzám”, amikor éppen nem vagyok kíváncsi rá, másrészt nem is teljes értékű megoldás, ha túl sűrűn jönnek az utcák.

bmw-c-400-gt-teszt-28635
Az első és hátsó lámpák is a négykerekű BMW-k formavilágát idézik. Nem kérdés, hogy ki a célközönség...

Bevallom, elsőre „nem állt kézre” a BMW mobilalkalmazása, sem a teló és a motor társítása, de némi türelemmel sikerült egymásra találniuk, így kipróbálhattam az itinerre hajazó navigációt. Egyszerű, letisztult, s ha megszoktuk az irányparancsokat, szinte oda sem nézve, a periférián is láthatóak az utasítások. Ezzel szemben a fék és a futómű valódi kritikákat kapott tőlem, ugyanis mindkettő – már elnézést a kifejezésért – túl jó. A felfüggesztés stabilan tartja a GT-t nagy tempójú kanyarokban is, nyoma sincs a kiskerekű robeszok bizonytalanságának, viszont ezért azzal fizetünk, hogy mély kátyúkban és nagyobb fekvőrendőrökön azért érezni a sportos futómű hátrányait.

bmw-c-400-gt-teszt-28637
Elsőre úgy tűnt, túl korán avatkozik közbe az ABS, bár ez a kifejezetten harapós, háromtárcsás fékrendszernek is betudható

Ugyanígy a fékrendszer, ami elképesztő hatásfokú, egy ujjal is akkorát lassul a 203 kilós masina, mintha vasmacskát (tiszántúliaknak: horgonyt) dobna ki az ember. Nekem mint tesztelőnek ez tetszik, de a kezdő és újrakezdő motorosoknak szokást igényelhet, így részemről jeles helyett csak jó osztályzatot kap – szerintem ezúttal a kevesebb több lenne.

bmw-c-400-gt-teszt-28641
Ösztönösen használhatók a kezelőszervek, viszont a rövidebb ujjú kollégáknak egészen a belső peremnél kell fogni a bal oldali markolatot, hogy mindent elérjenek

Noha a teszt elején azt mondtam, felesleges tovább cicomázni a kedvezőbb árú, könnyebb és sportosabb C 400 X-et, az utassal és csomagokkal megtett, hosszabb túrákon kiderült, kinek a motorja a C 400 GT. Aki másodmagával, hétvégén is használná robogóját, de minden nap ingázik vele, annak egyszerűen erre van szüksége – egy nem túl erős, de annál kényelmesebb és gazdagabb felszereltségű robogóra. A szólóban közlekedőknek továbbra is a C 400 X-et javaslom, de ahol legalább néhanap szóba kerül az utasszállítás és a túrázás, már indokolt a komfortosabb C 400 GT-re beruházni.

bmw-c-400-gt-teszt-28640
Kényelmes, fürge és – mi tagadás – piszok jól néz ki. Nem csoda, hogy ez volt tavaly a legkelendőbb BMW robogó

Hogy 2,75 millióért vannak „valódi motorok” is ilyen feladatra? Hogyne, akár a házon belüli, alig drágább, de jóval erősebb F 900 R, a hasonló dinamikájú, de félmillióval olcsóbb G 310 GS és még sorolhatnánk. Motorosként valószínűleg inkább ezekre voksolnánk, de a célközönség rá sem hederít a csupasz vasakra, hiszen az ingázók, kezdők és újrakezdők tömegének fontosabb a kényelem, mint a dinamika. Márpedig a GT fejedelmi kényelme szinte az autókéval vetekszik, és a négykerékről – pláne BMW-ből – átülőknek ez is lényeges szempont.

Műszaki adatok – BMW C 400 GT

Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, egyhengeres

Összlökettérfogat (cm3): 350

Hengerek/szelepek száma: 1/4

Furat x löket (mm): 80 x 69,6

Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 25/34/7500

Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 35/6000

Sebességváltó: CVT

Futómű és fékrendszer

Váz: Öntött alumínium egységgel társított acélcső váz

Első felfüggesztés: 35 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkóppár

Hátsó felfüggesztés: Alumínium lengővillához kapcsolódó kettős rugóstag

Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR 15/150/70 ZR 14

Fékrendszer elöl: Két 265 mm-es tárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített Bybre féknyereggel

Fékrendszer hátul: 265 mm-es tárcsa egydugattyús, úszóágyazású féknyereggel

Méretek, árak, felszereltség

Tengelytáv (mm): 1565

Ülésmagasság (mm): 775 mm

Terpeszívhossz (mm): 1760 mm

Üzemanyagtartály térfogata (l): 12,8

Fogyasztás (l/100 km): 3,5

Száraz-/Menetkész tömeg: 203/212 kg

Alapfelszereltség: BMW Motorrad ABS, LED-fényszóró, -menetfény és -irányjelző, Keyless ride, ASC (kipörgésgátló), Középállvány

Végsebesség: 139 km/h

Vételár: 2 750 000 Ft