Méltatlanul kevés A2-es motor található a BMW kínálatában, holott az európai jogsitörvények miatt ez napjaink egyik legnépszerűbb géposztálya. Rendben, ott vannak a – valódi túrákon is helytálló – robogók és a 35 kW-ra visszafojtható 900-asok, de eddig hiányzott a kínálatból a könnyű, kedvező árú enduró, amivel nagy tömegeket hódíthatnak meg. Volt egy próbálkozás korábban a BMW 310 GS-sel, amit Chrobák Jani is tesztelt, de csupán 34 lovas teljesítménnyel és a hozzá tartozó, 170 kilós tömeggel nem volt túl virgonc jelenség.
Márpedig a BMW sorkettes F-szériája megérdemli, hogy tovább éljen, hiszen kiváló modellek születtek ebben a modellcsaládban, melyek nem kiugró képességeikkel rabolták el a motorosok szívét, hanem sokoldalú, megbízható gépként vívtak ki elismerést. Úgy tűnik, az új F 450 GS is ezt az utat járja, mivel nem az erzbegi hegyek célszerszáma, hanem egy olyan enduró, amivel élmény a túrázás, az ingázás és az a fajta terepezés, amit ma annak hív a nagyendurósok többsége.
Új kihívó az A2 géposztályban: BMW F 450 GS
Csak ülj fel, adj gázt és élvezd! – ezzel a mottóval mutatták be az újdonságot, hangsúlyozva, hogy a vezető rutinjától, stílusától függetlenül a kis GS a kezdőknek és a tapasztalt motorosoknak is ideális társ.
A kezdők bizonyára nagyra értékelik majd, hogy a GS különböző változataihoz alapáron jár/megrendelhető az Easy Ride Clutch (ERC), ami tulajdonképpen centrifugális elven működő automatikus tengelykapcsoló. Ez gyakorlatilag teljes szabadságot ad a vezetőnek, hogy szeretné-e használni a kuplungkart, amikor muszáj – például farönkön áthaladva vagy meredek, csúszós lejtőn –, vagy egyszerűen a motorra bízza a kuplungolást.
Utóbbi főként a városi közlekedést teszi könnyebbé, egyszerűbbé, és azok sem idegenkednek majd tőle, akik ragaszkodnak a hagyományos technikához, hiszen a kar ugyanúgy megtalálható, mint a többi motoron. Emellett természetesen Shift Assistant Pro (gyorsváltó) is elérhető, sőt az alapmodellt leszámítva mindegyik GS-en az alapfelszereltség része.
Ha már szóba kerültek, lássuk, mit tudnak a GS különböző változatai:
- F 450 GS Basic (Cosmic Black színben): kedvező árú, hárommillió forint alatti alapmodell, de ez nem tükröződik a felszereltségén. Rain/Road/Enduro üzemmód, ABS Pro (kanyar-ABS)/DBC/DTC/MSR, 6,5 colos színes TFT és LED-világítás alapáron.
- F 450 GS Exclusive (Cosmic Black színben): a Basic kiegészítőin túl Off-road lábtartó, kézvédő, műanyag haspáncél, Enduro Pro üzemmód, Shift Assistant Pro gyorsváltó és átlátszó plexi gazdagítja az Exclusive kiadást.
- F 450 GS Sport (Racing Red színben): itt nem a felszereltség, hanem a felfüggesztés jelenti a legfontosabb eltérést, ugyanis a Sport – nevéhez illően – állítható rugó-előfeszítésű és csillapítású KYB futóművel érkezik.
- F 450 GS Trophy (Racing Blue Metallic színben): a többi modell kiegészítői, megfejelve a sötétített Rally légterelővel, az alumínium haspáncéllal és a már bemutatott Easy Ride Clutch (ERC) tengelykapcsolóval.
Négy teljesen eltérő karakterű változat, de a lényeg azonos: mindegyik vadonatúj acélcső vázra épül, melybe teherviselő elemként építették be a soros, kéthengeres, 420 köbcentis erőforrást, ami szintén új fejlesztés. A milánói bemutatón elhangzott, hogy mivel a csúcsteljesítmény korlátozott az A2-es szabályok miatt, a hangolás során a teljes fordulatszám-tartományban egyenletes nyomaték elérésére törekedtek.
Emellett lényeges szempont az enduróknál a karbantartási periódus hossza is, és ezen a téren is jól szerepel a kis GS, hiszen csak kereken tízezer kilométerenként szorul olajcserére.
Mennyibe kerül az új F 450 GS?
Vannak nagyobb rugóúttal és szabad hasmagassággal csatába küldött A2-esek a piacon, de a GS – a fejlesztők jellemzése alapján – nem „hardcore endurózásra” született, hiszen arra már születtek igazi célszerszámok a piacon.
Ez sokkal inkább a Gelände-Straße tervezési elv átültetése az 500 köbcenti alatti géposztályba, ezáltal a sorkettes egyszerre túra- és ingázómotor, ami nem riad meg a hétvégi terepezéstől sem. Ahogy a mérnökök fogalmaztak: mindent tud, amit a motorosok elvárnak egy sportos kalandmotortól. Mindez ráadásul kimondottan kedvező áron kapható, hiszen a Basicért 2 950 000 forintot kérnek, ami szinte megegyezik az ugyanilyen csúcsteljesítményű, forgatónyomatékú, de nehezebb Honda NX500 listaárával.

Úgy tűnik, a GS kialakítása, ára, felszereltsége sikerre ítéli a típust, amivel új szintre léphet a márka, hiszen a tömegesen eladható enduró tovább növelheti a BMW jelenleg is évi 210-220 ezer darabos forgalmát.
Műszaki adatok – BMW F 450 GS
Motorkonstrukció: Kéthengeres, folyadékhűtésű
Összlökettérfogat (cm3): 420
Hengerek/szelepek száma: 2/8
Furat x löket (mm): 72 x 51,6
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 35/48/8750
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/min): 43/6750
Sebességváltó: hatfokozatú, gyorsváltóval és automatikus tengelykapcsolóval is elérhető
Szekunder hajtás: lánchajtás
Első felfüggesztés: 43 mm-es belsőcső-átmérőjű, fordított teleszkóppár, felárért állítható KYB villa elérhető, rugóút: 180 mm
Hátsó felfüggesztés: Alumínium lengővilla, központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel húzófokozati csillapítással
Gumiméret elöl/hátul: 100/90 R19/130/80 R17
Fékrendszer elöl: Úszóágyazású, 310 mm-es féktárcsa, négydugattyús, radiálisan rögzített féknyereg, alapáras kanyar-ABS
Fékrendszer hátul: 240 mm-es átmérőjű tárcsa egydugattyús féknyereggel
Üzemanyagtartály mérete (L): 14
Hatótáv (km): 350+
Száraztömeg (kg): 165
Ülésmagasság: 845 mm (elérhető 830 és 865 mm-es magasságú nyereggel is)
Vételár: 2 950 000 Ft