Valószínűleg hallottad már a régi mondást: „Ami mindenre jó, az igazán semmire nem jó.” Ez a motorgumik kapcsán azért merült fel, mert a kiváló tapadás és a hosszú élettartam ellentmondásnak számított, ugyanis hiába futottak el az 5-600 köbcentis motorok 20-25 ezer kilométert egy szettel, azok a köpenyek nem voltak alkalmasak igazán tempós és élvezetes kanyarvadászatra.
Ahogy fejlődtek az abroncsok, a mérnökök szépen lassan feloldották ezt az ellentmondást, és a 2010-es évekre a túrasport-gumik – remek tapadás mellett – simán elérték a 15-20 ezres futásteljesítményt nagy tömegű, erős motorokon is. Ezzel párhuzamosan zajlott a túraenduró-gumik fejlesztése, de itt még több elvárásnak kellett megfelelnie a köpenyeknek. Alapvető igény lett a tartósság, elvégre túramotorokról van szó, és mivel endurók, laza talajon fontossá vált a mechanikus tapadás, valamint a hatékony öntisztulás. Ha ez nem lenne elég, elvárták a vevők a kiszámítható tapadást nedves aszfalton is, és persze nem baj, ha emellett még csendes is az új gumi...
Megjelent a Continental TKC 80²
Szegről-végről Peres Lászlónak, a GS atyjának köszönhető, hogy ilyen hosszú ideje, immáron több mint negyven éve elérhető a – korábban általunk is tesztelt – TKC 80 abroncs, mivel a nyolcvanas évek elején, az első G/S megjelenésével új kategória született, és az egyre szaporodó túraendurókhoz szükség volt mielőbb olyan gumira, amely legalább olyan jó terepen, mint aszfalton. Persze sokat változtak azóta a motorok és a felhasználói szokások, ez pedig megkövetelte a túraenduró-gumik újratervezését is. Erre válaszként a ContiSportAttack 5-tel egy időben mutatták be a német márka másik idei újdonságát, a TKC 80²-et.
Látványos, hogy az ábrán mennyire kiugró a terepes tulajdonságok értékelése, de ez nem meglepő, hiszen a TKC 80² már ránézésre is merőben új abroncs. Nagyobbak az egybefüggő mintablokkok, melyek kapcsolóélei lépcsőzetesen követik egymást, ami növeli a mechanikai tapadást sárban és homokban. Az első és a hátsó keréken ellentétes irányúak ezek a lépcsők, mivel az első gumit főként erős fékezéskor terheli a vezető, míg a hátsónál a gyorsítás közbeni stabilitás és tapadás a legfontosabb szempont.
Persze ez a kialakítás nem csak terepen előnyös, mivel ledöntött motornál így nagyobb az aszfalttal érintkező felület, és szintén a stabilitást szolgálja az új, átdolgozott övszerkezet, mely kellően merev a legmostohább, köves terepekhez, míg közúton a minden eddiginél hatékonyabb öncsillapítás említhető jópontként.
Ez azonban önmagában nem hozott volna ilyen látványos eredményt vizes, hideg aszfalton, a tesztpályán mért, 4-5 másodperces időkülönbség inkább abból fakad, hogy a karkaszra illesztett gumikeverék is vadonatúj. A túrasport-gumiknál már alkalmazott RainGrip technológia révén még kiszámíthatóbbá vált a tapadás és ezzel a motor viselkedése is az esőáztatta hágókon, aminek a fontosságát aligha kell hangsúlyozni egy túraendurónál.
Milyen méretekben kapható a Continental TKC 80²?
Igazán nem lehet panasz a választékra, ugyanis a 2026 tavaszán érkező újdonság összesen tízféle méretben lesz elérhető. Természetesen 19 és 21 colos első is szerepel a kínálatban – 90 és 120 mm közötti szélességű futófelülettel –, míg hátra 17-18 colos gumikból válogathatsz, itt a mérettartomány 120/90-18-tól, egészen 170/60B17-ig terjed. Ezzel tökéletesen lefedi a TKC az egy- és többhengeres, 500 és 1300 köbcenti közötti túraendurókat, valamint kalandmotorokat.
Mivel az értékesítés csak néhány hónap múlva kezdődik, az első gyakorlati tapasztalatokra még várnunk kell, de sokatmondó az a magabiztosság, amivel Christoph Ettenhuber, a Continental motorkerékpár-abroncs üzletágának vezetője nyilatkozott a TKC 80²-ról:
A továbbfejlesztett, hatékonyabb mintázat, az új anyagkeverék és az átdolgozott karkasz maximális biztonságot nyújt, és fokozza a vezetési élményt. Ezáltal a Continental TKC 80² új mérce – a terepen nyújtott teljesítmény, a strapabíróság és a sokoldalúság terén is kimagasló.

Ezzel tehát újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a Continental, akárcsak a TKC modellcsalád. A nyolcvanas évek közepén bemutatott TKC 80, a 2010-es évektől kapható TKC 70 és a TKC 70 Rocks után itt a TKC 80², amely a túraendurósok visszajelzései és igényei alapján született.
Mérettáblázat – Continental TKC 80²
Első gumik:
100/90-19 M/C 57R TL, 110/80B19 M/C 59R TL, 120/70-19 M/C 60R TL, 90/90-21 M/C 54R TL
Hátsó gumik:
130/80-17 M/C 65R TL, 150/70B17 M/C 69R TL, 170/60B17 M/C 72R TL, 120/90-18 M/C 65R TL, 140/80-18 M/C 70R TL, 150/70B18 M/C 70R TL
