Ezen a héten zajlik Európa legnagyobb motorkiállítása, az EICMA. Évente 1500-2000 kiállító és több mint félmillió látogató zarándokol el Milánóba, hogy megcsodálja napjaink legjobb szériamotorjait és prototípusait, s mi tagadás, idén sem volt hiány látnivalóból.

Úgy tűnik, egyértelműen az újszerű, eddig nem látott műszaki megoldások álltak a középpontban, élen az olyan elmés találmányokkal, mint a Morbidelli felhajtható műszeregysége, ami a plexire vetíti a navigáció utasításait, és így nem vonja el annyira a vezető figyelmét az útról:
Emellett megannyi különc és/vagy jövőbe mutató vas sorakozott fel – lássuk is, melyek voltak a legérdekesebb 2026-os újdonságok!
Italjet Roadster 400 – Retro-futurizmus olasz módra
Az Italjet mindig is a formabontó gépeiről volt híres, de a Roadster 400 az elődökkel összevetve is új szint. A gyártó a Dragster harcias stílusát hátrahagyva ezúttal inkább neoretro irányba fordult – a Jetsons és a Cyberpunk világát idéző idomok alatt hasonlóan különc mérnöki megoldások lapulnak:

Az új Dynamic Linkage Articulated első futómű önmagában lélegzetelállító egy hagyományos teleszkóppár mellett, míg a „csomagtartóra” száműzött, és a két Akrapoviccsal arcot formáló rugóstagot kiállításokon lehetne mutogatni mint formatervezői bravúrt:

Térhálós váz, Öhlins felfüggesztés, utánozhatatlan megjelenés – nem csoda, hogy komoly tömeg gyűlt össze az olasz robogó körül.
Verge TS Pro – Agyatlanul a jövőbe?
A finn Verge Motorcycles már korábban is sokkolta a világot a hubless, azaz agy nélküli hátsó kerékkel, de az új TS Pro nem csak ezért feltűnő jelenség. A „Donut Motor 2.0” nevű hajtáslánc 1000 Nm nyomatékot ad le a hátsó keréken, miközben 50 %-kal könnyebb elődjénél, így a motor menetkész tömege csak 230 kg. Ennek dacára az új, nagy kapacitású, 20,2 kWh-s akkumulátor akár 350 km hatótávot és 35 perces 20-80% közötti feltöltést (!) ígér CCS és NACS csatlakozókkal, ami már élhetőnek tűnik a mindennapi használathoz is.

Mint bármelyik ezres benzines, a TS 3,5 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, a végsebessége elektronikusan korlátozott 200 km/órára. A gyártó elmondása szerint a felépítésből fakadó, roppant alacsony súlypont és a forradalmi hátsó kerék révén a motor kezelhetősége is példás, ugyanakkor kevesek kiváltsága lesz, mivel a kedvező árairól híres USA piacon is 29 900 dollárt, azaz tízmillió forintot kérnek érte.
CFMoto V4 SR-RR – A kínai superbike, ami „túlszárnyalja” a nagyokat
A CFMoto éveken át csendben építkezett, most viszont eljött az idő, hogy a márka belépjen a nehézsúlyúak szorítójába. Az új V4 SR-RR lehet a meghívó az elit klubba, hiszen 210 lóerős, 200 kg alatti tömegű superbike, amely nemcsak teljesítményével, hanem különleges felfüggesztésével és aktív első idomával is meglepte a látogatókat.

A sebesség függvényében mozgó szárnyak automatikusan növelik és csökkentik a leszorítóerőt, ami fokozza a gép stabilitását féktávon és a kanyarbemeneteken, és szintén ezt szolgálja az újdonság félaktív elektronikus felfüggesztése. A Brembo Hypure fék, az Akrapovič kipufogó és a – Panigaléhez hasonlóan – teherviselő elemként beépített V4-es azt mutatja, hogy a kínai gyártó az ATV-k után a kétkerekűek piacán is vezető szerepre tör.
TVS Tangent RR Concept – Versenypályáról az utcára
Az indiai gyártó a TVS Racing tapasztalatait felhasználva készítette el a Tangent RR Concept sportmotor-tanulmányt:

Az egyedülálló, kompozitanyagból készült, monocoque vázszerkezet már önmagában különleges részlet, és szinte csak előnyei vannak a hagyományos konstrukciókkal szemben: kevesebb alkatrészből áll, könnyebb, mégis merevebb és több visszajelzést ad a pilótának – legalábbis a TVS tesztjei alapján. Vajon belefér a TVS-re jellemző, kedvező árszintbe egy ilyen drága alkatrész vagy a szériaérett Tangent RR már hagyományos vázzal érkezik? Ismerve a fejlesztések ütemét, erre már jövőre választ kaphatunk...
Norton Manx R – A brit visszatérés diadala
A legendás Norton-logó újra fényesen csillog az EICMA reflektorfényében. A Manx R a korábban súlyos pénzügyi gondokkal küzdő márka újjászületésének jelképe, amely a klasszikus Isle of Man TT-győztesek szellemiségét hozza el egy új, 1200 cm³-es V4 géppel, sőt ott pózolt mellette a vállalat új csupaszmotorja is.

A 206 lóerős négyhengeres csak úgy roskadozik a prémium minőségű alkatrészektől, mint a szénszálas burkolat vagy épp a valós idejű adatok alapján működő adaptív felfüggesztés. Érdekesség, hogy a formatervért az a Gerry McGovern felelt, aki a Range Rover modellpalettájának megújításában is kulcsszerepet játszott:
Emellett persze a tradicionális márkák is tartogattak meglepetéseket, mint az SV650 szellemiségét és alkatrészeit öröklő SV-7GX, az új F 450 GS, a kalandmotorok táborát erősítő KLE500 és a gyönyörű retrómotorként tündöklő, piacvezető Kawasaki Z900 RS.