Az utóbbi hetekben vagy féltucat alkalommal riasztották a mentőket és a rendőröket súlyos vagy tragikus kimenetelű motorbalesetekhez. Jóllehet, az már régóta nyílt titok, hogy a többjárműves ütközések 70-80 százalékában vétlenek a motorosok, mégis ilyenkor kora tavasszal rendkívül sok az önhibából bekövetkező elcsúszás, kisodródás.

motorbaleset-budapest-2017-12577
A KTM 45 éves vezetője kedden késő délután esett el a Teréz körúton. Miután elveszítette az uralmát a motor felett, nekicsúszott több parkoló autónak, és súlyos sérüléseket szenvedett

Te vagy a gyenge láncszem

Okolható a síkosságmentesítőtől poros, csúszós aszfalt, a hideg miatt gyakran párás, nyálkás úttest, de végső soron az egyjárműves balesetek kiváltó oka maga a motoros, pontosabban az ő vezetéstechnikai hibája. Mindannyian ismerjük az érzést, amikor a téli kényszerpihenő után teljesítményre és élményre éhesen nyeregbe ülünk, ám pont ilyenkor kell még nagyobb önuralmat gyakorolnunk, és a szokottnál is megfontoltabban vezetnünk.

Emellett a motor műszaki állapota is megér néhány kósza pillantást: a több hónapos állásban nyomást veszített vagy a gumiápolótól csúszós abroncsok és a beragadt, nehezen járó bowdenek egyaránt megnehezíthetik a vezető dolgát, miként a mentális és fizikai felkészültség hiánya is közrejátszhat egy-egy baleseti helyzet kialakulásához. Hogy miként tudod elkerülni ez utóbbiakból eredő hibákat, arról részletesen olvashatsz korábbi cikkeinkben, ahol a motorozáshoz kötődő fizikai, illetve vezetéstechnikai felkészülésről esik szó. Ezek rendre egyszerű, otthon vagy a parkolóban elvégezhető feladatok, gyakorlásuk egy filléredbe sem kerül, de szó szerint életmentők lehetnek a kora tavaszi motorozások alkalmával.