Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Cross suli: 6.óra - Ugratás (alapok)
| |
A motocross egyik legnagyobb látványossága, és a versenyzők egyik kedvence, az ugratás. Fantasztikus érzés másodperceket tölteni a levegőben,és a motorral együtt repülni! Látványosan ugrani, a nézők csodálkozását "érezni" és látni, pedig leírhatatlan. Ráadásul maga az ugrás, nem is fárasztó...

Azonban van egy másik oldala is a dolognak! A levegőben a motor nem gyorsul, nincs mi hajtsa, így nem mindig vagy gyorsabb, ha nagyobbat ugrasz, mint a többiek."Benne van a para." Gondoljunk csak bele, szinte mindenki járt már úgy, hogy az utolsó pillanatban ment ki a motor hátulja, és a levegőben már csak imádkoztunk, a "sima" landolásért, próbáltunk korrigálni, és szerencsés esetben sikerült is. A durva érkezés is elég veszélyes lehet, mint a motornak, mint a versenyzőnek egyaránt.

Ebből is látszik, hogy az ugratás, annak ellenére, hogy egyszerűnek tűnik, nagyon rendezett és komplikált mozgást kíván.Az alapokat jól el kell sajátítani, biztosra kell mennünk, és rengeteget kell gyakorolni. Ezért is több órán át fogunk foglalkozni ezzel a témával, az alapoktól az irányított-, a felhúzásos ugrásig, mindegyiket részletesen kielemezve.

Mai anyagunkban megpróbálunk egy alapot adni az egésznek, elmondani, hogy mire kell figyelnünk, mit kell gyakorolnunk.

A tanulást mindig rövid ugrásokkal kezdjük, alacsony ugratóról!
Figyeljünk arra, hogy a hátsó kerékre érkezzünk
Az ugratóra mindig állva hajtsunk rá (lesz olyan ugratás, ahol nem így kell, de most a tanulásról beszélünk!)
Alap testtartás: kicsit rogyasztva, könyök kissé kint, kormány a nyak- mellkas alatt (lendülettől és ugrástól függ), mindképp lábbal tartva a motort
Egyenes motorral hajtsunk rá az ugróra, stabilan tartsuk, ugyanakkor legyünk kellőképp lazák
Próbáljuk meg a megfelelő sebességet elérni, és arra figyelni, hogy a testtartásunk, és a gázhúzás össze legyen hangolva
A levegőben vegyük el a gázt, az érkezés pillanatában adjuk rá
Földre érkezéskor segítsük a motort lábunkkal berugózni - ehhez kell a lazább testtartás
Próbáljuk motorunkat, ha lejtőre érkezünk, a dőlésnek megfelelően letenni

Most pedig lássunk erre példákat!

Ugrás előtt:
A helyes testtartás: előre nézünk, egy biztosnak látszó nyomot keresünk, és határozottan, ugyanakkor lazán tartjuk a motort. Folyamatos gázt húzunk, és kitartjuk!
Soha ne engedjük vissza az utolsó pillanatban, mert a motorfék megfogja a gépet, és első kerékre fogunk landolni. (csőrös lesz az ugrás)



Levegőben:
Amint látjuk a súlypont középen van!Próbáljuk ezt tartani az ugratás tanulásakor, egyik előnye, hogy ez az a testhelyzet, aminek használatával tudjuk módosítani a talajfogást! Ez nem egy "alap" ugrás, hanem egy irányított, azért ne ezzel kezdjük a gyakorlást, ez az alapoknál több gyakorlást, és nagyobb előkészületet igényel.Ki fogjuk ezt is vesézni!



Érkezés:
A talajfogásnál nagyon fontos, hogy utána, ha lehetőség van, egyből gyorsítsunk! Már a levegőben készüljünk fel rá, és lehetőleg mindig teljes gázzal történjen.



Röviden és elméletben, talán ennyit az alapokról! Sok gyakorlással, egyre biztosabbnak fogjuk érezni, és bátran fogunk rámenni az ugrókra.

Van 1-2 elméleti dolog, amit érdemes megemlíteni, hiszen korrigálni tudjuk a motort ugratás közben! Egyik ilyen a levegőben való gázadás, illetve a hátsó kerék lefékezése. Bizonyos esetekben, pl ha már fáradtabbak vagyunk, előfordul, hogy nem úgy közelítjük meg az ugrást ahogy kellene, esetleg elrontunk vmit, utolsó pillanatban elhanyagoljuk a gázadást stb. Ekkor van szükség egy kis korrigálásra. A hátsó kerék forgásának sebessége tudja befolyásolni a motor levegőben való "állását". Kisebb ugrón való gyakorláskor, ha már minden biztosan megy, próbáljátok ki.

Abban az esetben , ha a motor eleje felfelé áll, szükség lehet rá, hogy be kell "buktatni", akár a helyes, vagy a könnyebb leérkezéshez. Ilyenkor használhatjuk a hátsó féket. Ugyanis ha azt megfékezzük, annak megszűnik mozgási energiája, így a motor eleje előre fog bukni. Vigyázzunk, mert a motor le is fulladhat, ami nagy kellemetlenséget tud okozni landoláskor, főként erősebb motoroknál. Ajánlott a kuplung használata, álló kerékre való fékezéskor.
A másik példa olyankor fordulhat elő, amikor pl.az ugrás utolsó pillanatában nagyobb tempónál nem húzunk elegendő gázt, esetleg pont akkor engedjük túlzottan vissza. Ilyenkor a motor eleje lefelé áll, és ha nem korrigálunk rajta, bizony csőröset fogunk ugrani, rosszabb esetben lefejeljük az első sárvédőt. :) Megoldás : gázadás! Érezni fogjuk, hogy mekkora, hiszen motorunk állása jelezni fogja!
Ezeket a dolgokat először mindenképp lassab tempónál gyakoroljátok, és ha lehet egy rövidebb, középmagas ugrón! Természetesen viseljetek megfelelő védőfelszerelést! Jó gyakorlást kívánunk, következő óráinkban ismét az ugratás lesz a fő téma, többfajtát fogunk átbeszélni, és kielemezni.

Solymosi Géza
Ok...ti biztos jobban tudjátok...
"...nagyobb erővel csapódsz a földhöz is.. nagyobb terhelést kap a testeddel együtt." Pont ezekért kell gázt adni érkezés előtt.
Az már el is kelt. Ennyiért FOX páncél... Én mindig mindent erősen piaci ár alatt teszek fel, csodálkozom, hogy ilyen lassan reagáltok.
A telólégtelenítők is elkeltek.
Gáz nélkül biztosan kényelmesebb ha az elejét rakod le előbb, de szerintem a srác nem non-stop rámpákon fog ugrálni. Ha húzod a gázt feszül a lánc ami viszi felfele a teleszkópot plusz a motort előre, rengeteget segít érkezésnél. Ugyanígy ha keresztbe dobja a motort a levegőbe.
Azt vedd meg amelyik legjobban tetszik.. Vételkor kérdezz rá a cserélt dolgokra, valószínű hazudni fognak...
Hidegen és legfőképp melegen könnyen induljon, ne füstöljön ne csörögjön zörögjön.. Ellenőrizd a futóművet ne kotyogjon lógjon... Légszűrő állapota stb...
Hülyeség.. Van aki úgy szeret érkezni hogy először az első kerék érjen le, van aki a hátsóra érkezik előbb.. Én pl mindig elsőre érkezem, sokkal jobban elnyeli így az ugrást... A hátsóra való érkezés meg még ráadásul nem is szép . Az ugrás egyik lényeges eleme, hogy kövesd a leérkező ívét,a leérkezéskor... Ha hátsóra rakod le nagyobb erővel csapódsz a földhöz is.. nagyobb terhelést kap a testeddel együtt.
Azért hogy ne úgy érj földet mint egy zsák krumpli!
Sziasztok!

Olyan kérdésem lenne,hogy melyik 4T cross motort ajaljatok az alabbiak közül:
Yzf250, Rmz250, Kxf250 ? Eddig volt pár 2T 125-ös motorom,de eleg keveset motoroztam velük és inkabb csak erdöben endrozgatni lazán(CR,RM)és most egyt 4T-t szeretnék beszerezni sport motor mellé. Szinten ugyan ilyen célra nem pályázni,versenyezni.
Mire figyeljek a vételkor?Mennyi uzemóra utan kell cserelni a dolgokat,kb mennyibe kerülnek az alkatreszek stb...

Köszi a segitséget!
Üdv.
Minden ugrás más,, miért is kéne gázt húzni leérkezés előtt?
Ugrani megtanulni szerintem csak sok gyakorlással lehet így szóban semmit sem ér...
Ez valószínűleg azért van mert ülve ugratsz és seggbever az ülés amitől persze magasabbra kerülsz a kelleténél. El lehet ülve is ugratni csak ahhoz nagyobb gázt kell húzni és persze érkezni már állva kell.
Mondtad még hogy úgy érzed, hogy nagyot üt. Húzz gázt a leérkezés előtti pillanatba. Persze ez is csak akkor működik ha megvan a kellő lendület.
És olyankor mi van ha az egész motor hamarabb leérkezik mint én.. Tehát én még a levegőben "repülök" a motor meg már leérkezett..
Ezt nem láttam a videóban hogy ezt elmondta volna..
Ha tudnátok még segíteni azt megköszönném.
A krossz páncélról tudnál képeket küldeni?
kx.250@citromail.hu
Császtok
Légszűrő olajat keresek cross motorhoz ami olcsó és jó :D ja és lánc sprayt tudnátok tippeket addni hogy hol lehetne leg olcsóbban meg rendelni?
Ha PJ 28, akkor azt fúvókázhatod egy darabig, mire jó lesz
Köszönöm a válaszokat,még egy kérdésem lenne,KeiHin PJ 28 ez a karbi egy suzuki Rm 250 es mocin van mekkora főfúvóka való bele ebben most 178 as van az jó ? alapjárat az 50 -es.
Üdv!
Nem olyan rég kezdetm el foglalkozni a motocrossal, és az utóbbi egy-két hónapban már pályán is próbálkoztam.. A gond ott van hogy amikor ugratok egyet a motorommal, és ha picit nagyobb ez az ugratás akkor a motor tulajdonképpen hamarabb leérkezik mint én..
Tehát még én a levegőben vagyok a motor meg már leérkezett, és így elég nagyot üt.. Ez kissé fura, és félek hogy ebből nagyot lehetne zanyálni.. Illetve még van egy másik problémám is.. Ugratásoknál a motorom eleje hamarabb leérkezik mint a hátsó kerék.. ebből is ugyebár nagyot lehet esni, mert az ugartás csőrös lesz.. hogy tudnám ezeket a problémákat kiküszöbölni?
Ha akármelyik problémámban tudtok segíteni kérlek írjatok.
Köszi!
A szívatót tekerd óramutató járásával ellentétesen 3-4 fordulatot ki.
Sziasztok ujj vagyok itt segítséget kérnék,vettem egy 250 rm-et keinhen karbival s alapjárati csavart nem találok rajta nincs alapjárat,csak egy pici s aztán leáll,valakinek valami ötlete van.előre is ksözi
Sziasztok ! Valaki megtudná adni Kawa KX 250 78 '-08 ig hajtókar méreteit ? Csapátmérők , hossz ..... előre is köszönöm.
:O noooo
Nyugat kupa liget júni 8 szombat reggel 8 órától

kawasaki krossz aréna liget!

info: steelhorse motor kawasaki pécs 20-9-248-425
Jahm, oda nem jó mindenféle anyag. :D Köszi a tippet.
Esztergályos minta alapján 3 sörért csinál, de ne lágyvasból legyen, hanem saválló acél minimum