Hozzászóláshoz be kell jelentkezned

Mivel rég volt infó a lassan készülgető műhelyemről, így ma lőttem nektek pár képet. Ma kentem fel a harmadik réteg betonfestéket, szóval jelenleg bűzlik az egész garázs a nitroszagtól.
Most kb 98%-on áll a dolog, még a wc oldalát és az ajtót kell befejeznem, meg bekötni a wc tartályt és gyakorlatilag kész vagyok.
Amit sokat kell szerelni azt könnyen szétszedhetőre kell csinálni, ez így lenne ésszerű. (bár a németeknek ez sem nagyon sikerült)
"Próbálom visszahozni a vasat gyári állapotra...." Akkor te egy nagyon jó rider vagy (képet tehetnél róla)
A hézagot (sz: 0,11-0,20mm kip: 0,21-0,30mm a gyári érték) 0,15mm és 0,25mm-re szoktam állítani, az kb. a középérték. Viszont ha az alsó határ közelében van (0,12 és 0,22mm) csak akkor érdemes hozzányúlni, ha ennél nagyobb akkor nem kell piszkálni. (ezeknél rendszerint elfogyni szokott a hézag, sosem nőni,) Az Exup érzékenyebb "szelepileg" mint a Genesis, de "1-2e km és megint..." helyett én azért ezt szoroznám 10-zel.
A mérésben nincs semmi különös, úgy kell beállítani mint a képen is van és alátolni a hézagmérőt.
A főtengelybe egy 8-as csavart szoktam behajtani egy kontraanyával és HÁTRAFELÉ körbeforgatni a főtengelyt.
A 243-as is jó hozzá (az is kék, bár az nagyobb csavarokhoz is jó)
Én ilyesmihez kemény szilikonzsírt használok, viszont itt motorszerelésnél a menetrögzítő célszerűbb mert biztosít is meglazulás ellen.
Ha kérdés van akkor tedd csak fel nyugodtan, páran még létezünk itt a fórumon. (a keresőbe is írhatsz keresőszót, rengeteg anyag jött össze itt minden témában az elmúlt tizenakárhány évben)
Áá köszönöm szépen a tippet a tömítéshez, nem egy egetverő tétel a gyári, de ha fillérekből megvan, akkor jó lesz az ára olajszűrőre is. Próbálom visszahozni a vasat gyári állapotra, mert megérdemli. Ha lenne trükk a szelephézag mérésben és publikus, nagyon megköszönném. A hűtőt ahogy nézem le kell kapnom, mert hátrafele nem fog kiférni a szelepfedél. Valahol azt olvastam a hézagot érdemes belőni féltávra, mert ha éppen határon van, lehet 1-2 ezer km és megint szedhetem szét lecsekkolni. Menetrögzítőből a 243- at vettem hozzá, van aki zsírozza elektro korrózió ellen, az mennyire lehet célravezető?
A BMW ezt megoldotta: gyakorlatilag csak imbusz és 6lapfejű csavar van rajta nincs baxkódás a 3 féle kereszthornyossal. Tömítésből is kevés kell, mert nem minden az olajtérben van, mint a sor4 japóknál.
Ahogy mondani szokás: nálunk az olajos kuplung bug, nem feature
A JIS (Japan Industrial Standard ha jól emlékszem) olyan mint a Philips, csak nem annyira "hegyes" . Anno kb. 22 éve, mikor először lett Japán gépem én sem tudtam hogy van ilyen, csak idővel feltűnt hogy az öreg Yamahán a csavarokat valahogy olyan nehéz kicsavarni/meghúzni, biztos kopott már a csavarhúzóm. Aztán később a Mitsubishi szerelgetésénél jöttem rá hogy nem a csavarhúzóm a rossz.
A fedél tömítés meg kb. 10 Ft-ba kerül ha elmész a csapágyboltba és veszel méterben kör keresztmetszetű gumiszalagot és összepöttyinted egy csepp pillanatragasztóval. (a karburátor úszóházfedél tömítését is ilyenből szoktam csinálni)
(LT242 nem 243)
Gratulálok, a kézi ütős csavarhúzó általában segít. (a légkulccsal vigyázni kell, ha csak nem a kimondottan kicsiről van szó, mert azzal könnyen szét lehet veretni a kisebb csavarok fejét ha puhább anyagból vannak, nem szoktam használni)
A menetrögzítő használatáról pedig általánosságban van megadva, hogy acél és alu/réz/bronz anyagkapcsolatnál kell használni a kémiai korrózió elkerülése miatt. (pl. a féktárcsarögzítő csavarok is úgy bele tudnak gyógyulni a felnibe, hogy mikor egy bontásra váró FZR féktárcsáiért mentem, ott végül le kellett köszörülni a csavarok fejeit hogy lejöjjön a féktárcsa)
Gyári előírás szerint menetrögzítőből általánosan a gyengébbet kell használni (LT. mint Loctite a jelölése, vagy esetünkben gyárilag: Yamabond https://www.shopyamaha.com/pro...|36&ls=yamaha-motor-company&dealernumber=) kivéve ott ahol a service manual kimondottan nem ír elő mást. (ott megadja a használandó termék konkrét számát is)
A kék (LT243) a közepes erősségű (ez a "gyengébbik") és a zöld (LT270) a melegítős, az az "erősebbik" fajta.
Az olyan gépen amelyik a rezgésektől darabokra hullik, annál természetes hogy az erősebb menetrögzítőt kell használni. (erre bölcsen gondoltak is a bmw mérnökei, mert milyen lenne már ha az Alpok szerpentinjeit lehullott bmw alkatrészek szegélyeznék)
Az erősebbik menetrögzítőt valóban melegíteni kell, de a gyengébbiknél (nálam ez kék, de gondolom gyártója válogatja) erre nincs szükség.
Sikerült!! Nem fúrtam végül, hanem lett egy kézi ütvecsavarozóm Kettő csavarnál láttam zöld menetrögzítő a végén, a leggyehennábnál nem, azt megindítottam előre is. Érdekes, hogy sem a Haynes sem az online szervízfüzet nem ír hozzá menetrögzítőt és 7 Nm-re írja őket meghúzni. Azért ha visszarakom én teszek mindegyikre, persze előtte megnézem a szelephézagokat, mert azért volt az egész
Az ember mindig tanul :D, ezt a JIS-t nem ismertem, de el fog férni garázsban. Már a melegítésen én is gondolkodtam, de a gumi tömítés miatt ami 1200-be kerül és lehet nem ér semmit lemondtam róla. Köszönöm a jótanácsokat, ha megakadok kérdezek tovább.
Köszönöm a tanácsokat, akkor nem vesződök, lefúrom őket.
A BMW mindenütt menetrögzítőt használ, ahol acél csavar megy aluba. A szerelési manuálban hangsúlyozzák, hogy melegíteni KELL. Nem azért, mert nem jön ki, hanem mert kiveszi a menetet az aluból mert ott a leggyengébb. Felmelegítve meg mintha vastag, erős zsírral lenne bekenve, olyan tapadósan jön ki, de kijön a festék meg persze leég
Ha esetleg két csavart már sikerült kibiztatni, akkor a harmadiknál a kis fedelet (nyitó) oldalirányba megkocogtatva kicsit elfordítani (elég ha picit megmozdul) és akkor már vinné magával a csavart is. Ha megmozdult akkor már ki lehet "könnyen" hajtani a csavart is.
Egyébként a kézi ütvecsavarhúzó "paraszt" változata a kis FIX krova hajtókar egy hosszabbítóval és a bithegy befogó fejjel. A hajtókart kézzel nyitó irányban enyhén előfeszítve kell kalapáccsal "gyengéden" kocogtatni. Általában ez is működik, de a kézre vigyázni kell.
Gyárilag menetrögzítővel van berakva hogy ne gyógyuljon bele az acél menet az aluöntvénybe. Ha már valaha valaki kivette, akkor erről általában meg szokott feledkezni és az eredmény az, hogy az évek alatt a csavar belenő a házba.
Mikor eljön az ideje hogy azt a 6 csavart ki kéne venni, az első lépés az szokott lenni (függetlenül attól hogy előtte valaki már szétbarmolta-e a csavarok fejét) hogy az egyszeri próbálkozó előhúz egy PH (Philips) hegyű csavarhúzót és nekirugaszkodik, majd meglepve tapasztalja hogy ez a pár mm hosszú csavar az anyjáért sem mozdul, ellenben a csavarhúzó igyekszik kifordulni belőle.
Ekkor jön a második lépés: "hmm....meg kell ütni a csavart kalapáccsal, na majd akkor". .....de csak a hornyot deformálja a csavarban, és nem mozdul. anyád.....
"hőlégfúvót ide, majd kapsz a pofádra" jelenti ki emberünk, majd sikeresen leégeti a festéket a környékről, na meg persze ha kitartó volt, akkor a nem is sejtett gumi tömítést is a fedél alatt......de a csavar továbbra sem mozdul.
Ekkor az egyik lehetőség hogy: "mi lenne ha belevernék egy lapos csavarhúzót és azzal próbálnám?" vagy: "oké, kifúrlak rohadék!!!!" (de hogy ilyen fejű csavar honnan lesz majd bele az itt még nem okoz fejfájást, az ráér később)
De az is járható út hogy "megkérdezzem a szomszédot? mégse csak én legyek egyedül aki hülyén néz maga elé"

Aztán Laci szomszéd meg átsétál, majd valami olyat kérdez hogy: "JIS csavarhúzód vagy bithegyed van? (hogy miii? ) .....na akkor mindjárt jövök, addig hozzál 4 sört mert szükség lesz rá" aztán visszasétál egy kézi ütvecsavarozóval https://www.wiha.com/hu/produk... és pár japán szabványú bitheggyel, mert még emlékszik mikor még a Mazdánál dolgozott hogy ott is ezek kellettek a csavarfejekbe, mert a Philips meg a Pozidrive is nagyon hasonlít hozzá, az is belemegy, csak kissé más a szöge a hegyének és erőltetve kifordul és persze a rohadék viszi magával a csavar nútjait is.
Még az is derengett régről, mikor az öregek mondták neki hogyha nagyon makacs csavarral hozza össze a sors, azt először próbálja meg akár csak egy picit is meghúzni, aztán lazítani. Gondolta is eleinte hogy csak szórakoznak vele, de aztán mégis, valamiért tényleg működött a legtöbbször.
Az ütvecsavarhúzóval pl a suzi féktárcsa csavarját se bírtam elindítani. Lefúrtam és miután a tárcsa lejött a csonkot már kézzel ki bírtam tekerni
Jó minőségű és belevaló bithegy kell. Nem mind1, hogy PZ vagy PH. És esetleg ütve csavarozó.
én lefúrtam őket és után kitekertem a csonkokat fogóval
Én úgy szoktam, hogy beleteszek egy pont belepasszoló bit fejet és közepes vagy kis kalapáccsal megütögetem. Határozottan de nem túl erősen. Meg fog indulni.
Sziasztok, a segítségeteket szeretném kérni. Az FZR 1000-es motoromról nem akar lejönni a bal oldali főtengely takaró fedél, a süllyesztett kereszthornyos csavarok vagy belegyógyultak, vagy maga Hulk húzta meg őket, egy bit már elpattant, nem nyírnám ki a maradék szerszámkészletet, ezért is érdekelne a véleményetek. Mivel érdemes próbálkozni, én csavarlazítóval a fagyasztós változattal is próbálkoztam, de semmi.
Köszönöm a válaszodat. A mienken nem ilyen a blokk kialakítása, nincs ilyen olajszűrő ház rajta.
Van új motor alkatrész áruház:

https://www.motomike.eu/keliker/hu/
Az még előfordulhat hogy az első generációs exupokon még ilyen olajszűrő ház volt (belső betétes szűrő) itt vigyázni kell hogy a csavar középen 10 Nm-re legyen meghúzva, mert ha túlhúzod akkor elrepedhet az alumínium ház. (és figyelni kell hogy pontosan a helyére illeszkedjen mert van felül egy pozicionáló ék)