Noha a legtöbb gyártó ellőtte a puskaport a 2019-es EICMA-n, idén is sok újdonságot láttunk, főként a BMW, a Honda és a Ducati tett ki magáért. ABC-sorrendben haladva kezdjük is az elején, az Apriliával, mely a sorkettes RS660-nal élesztette újjá a pillekönnyű, kéthengeres sportmotorok kategóriáját, s a hírek szerint hamarosan 4-500 köbcenti közötti változat is érkezik belőle.

2021-motoros-ujdonsagai-28319
Aprilia RS660

A BMW igazi modelldömpinget tartott, elsőként a G 310 GS enduró, a G 310 R csupaszmotor, majd az S 1000 R és M 1000 RR érkezett, sőt láthattuk az R 18 új, Classic változatát és az önvezető modellekhez csatlakozó, vadonatúj megjelenésű R 1250 RT-t is.

2021-motoros-ujdonsagai-28320
BMW S 1000 R

Nem volt hiány új Ducatikból sem, a bolognai csapat főként a – szintén önvezető – Multistrada V4-gyel, az új, immáron nem csővázra épülő Monsterrel és a Lambo Diavellel hívta fel magára a figyelmet.

2021-motoros-ujdonsagai-28321
Ducati Multistrada V4

Több fronton támad a Harley-Davidson is, elvégre alig ocsúdtunk fel a fantasztikus LiveWire tesztje után, máris kiderült, hogy érkezik az 1250 köbcentis Pan America túraenduró, míg az Euro 5 miatt nyugdíjazott sporikat egy formás bobber, az 1250 Custom váltja.

2021-motoros-ujdonsagai-28322
Harley-Davidson Pan America

Talán a Hondánál volt a legnagyobb a sürgés-forgás, megújult a CB125F, a világ első 125-öse, amiben fordított teló simítja ki az úthibákat, és itt az új CB1000R, amiből rögtön kaptunk Black Edition változatot is. Erősebb lett az NC750X, nagyobb blokkolt kapott a negyedliteres CRF, így született meg a CRF300L és Rally, valamint végre leleplezték az Africa Twin erőforrásra épülő Rebel 1100-at.

2021-motoros-ujdonsagai-28323
Honda Rebel 1100

A KTM-hez tartozó Husqvarnánál kezdenek kitörni a „terepmotorgyártó” skatulyából, erre utal az is, hogy a karcsú endurók után most egy testesebb kalandmotorral rukkkoltak elő. A 21-es első és 18-as hátsó kerék arra utal, hogy ezt a valódi kihívásokat kereső motorosoknak ajánlják, akik nem riadnak meg egy kis sártól vagy mélyebb patakmedertől.

2021-motoros-ujdonsagai-28324
Husqvarna Norden 901

A Kawasakinál főleg a litereseket fejlesztették, így vadonatúj, aktív Skyhook felfüggesztést építettek a népszerű Versys SE túrasportmotorba, míg a Superbike vb-n diadalmaskodó ZX-10RR olyan szigorú ábrázatot kapott, mintha azt mondaná: Luke, én vagyok az apád!

2021-motoros-ujdonsagai-28325
Kawasaki Versys SE

A KTM az osztrák piacon kifejezetten kelendő 690 Enduro és SMC R teljes átfésülésével készül 2021-re, míg a Triumph a laposabb pénztárcájúakat szólítja meg a Triple-nél jóval gyengébb, de természetesen olcsóbb Tridenttel.

2021-motoros-ujdonsagai-28327
KTM 690 SMC R

Noha ez csak prototípus, annyira szurkolunk neki, hogy beválogattuk 2021-es válogatásunkba. Igen, a Roxyal Enfield csodálatos bobberéről van szó, a Concept KX-ről, mely olyan formás és egyszerűségében szép, hogy csak az marad kérdésként: miért nem kezdik már a gyártását? Akárhogy is, rajta tartjuk a szemünket, és reméljük, még 2021-ben szériaérett változatban tér vissza az indiai klasszikus.

2021-motoros-ujdonsagai-28328
Royal Enfield Concept KX

Sajnos a Suzukinál nagyítóval kell keresni a 2021-es érdekességeket, tulajdonképpen a Joan Mir vb-címét is ünneplő, jubileumi fényezésű GSX-R1000 az egyetlen szót érdemlő „új modell”, de ezen is a színösszeállítás a legfontosabb fejlesztés. Noha az SV650 és V-Strom 650 is 2021-es típusként szerepel az árlistában, de ezeken tulajdonképpen annyi változott, hogy Euro 5-ösök lettek, mivel Euro 4-esként egyébként sem árulhatnák őket Európában.

2021-motoros-ujdonsagai-28329
Suzuki GSX-R1000 jubileumi kiadás

Végül itt a Yamaha, mely kívül-belül átalakította az MT-07-et és MT-09-et, sőt rögtön jött a Tracer 7 és a Tracer 9 is.

Mi változik a motorozás világában?

Kétségtelen, hogy a lenagyobb horderejű változás az Euro 5 környezetvédelmi norma életbe lépése, ugyanis 2021. januártól a korábban bemutatott, de mai napig gyártott modelleknek is meg kell felelnie ennek. A régebbi normákkal összevetve ez extrém mértékű szigorítást hoz, hiszen jelentősen csökkenteni kell az erőforrások szénmonoxid-kibocsátását, továbbá legalább 40%-kal mérsékelni kell a motorkerékpárok teljes szénhidrogén-kibocsátását. Emellett az Euro 5 megköveteli a részecskeszám (PM) felső határértékének betartását, mi több, kötelező a kopogásos égés ellenőrzése is, mivel ez is a károsanyag-kibocsátás növekedésével jár.

2021-motoros-ujdonsagai-28326
Az Euro 5 bevezetése sajnos azzal járt, hogy búcsúznunk kellett néhány ikontól (mint például a Kawasaki ZZR1400 vagy a Yamaha FJR1300), mert egyszerűen nem érte meg dollármilliókért kifejleszteni a típusok új, tisztább erőforrását és kipufogórendszerét

Szigorodnak a bukósisakok engedélyezésére vonatkozó szabályok is, az új ECE 22.06 előírás lényege röviden, hogy alaposabb, életszerűbb tesztet ír elő, és nemcsak a közvetlen, hanem a közvetett baleset-megelőzési eszközök (pl. beépített napszemüveg) is kiemelt szerepet kapnak a vizsgálat során.

Végül pedig itt vannak az elektromos gépek, melyek szépen lassan az utcakép részévé válnak itthon is. A következő években ugrásszerűen nőhet az ilyen modellek száma az utakon, mi több, már 2019 és 2020 között is duplájára, félről egy százalékra bővült a hangtalan gépek aránya Magyarországon. A sok-sok újdonságot látva erős szezon lesz 2021, mely nem a járványról, hanem annak legyőzéséről szól majd, és lassan visszatérhet az élet a rendes kerékvágásba. Akárhogy is lesz, boldog új évet és kilométerekben gazdag, élményekkel teli szezont kívánunk minden motorosnak!