Szerte Európában gyenge tavaszt zártak a motorkereskedések, aminek elsősorban az volt az oka, hogy tavaly év végén forgalomba helyezték a régebbi, Euro 5-ös modelleket, melyek idén, az Euro 5+ életbe lépésével nem vagy nehezebben kaptak volna rendszámot. Ezért aztán a földrész nagyobb részén elmaradnak az idei eladások a 2024-es számoktól, és Magyarországon is csak májustól állt forgalomba több kétkerekű, mint tavaly.
Magyar motorpiac: tarolt a GS és a Honda, felzárkózott a Kawasaki
Talán senkit nem lep meg, hogy a BMW R 1300 GS valódi ellenfél nélkül maradt a piacon: a bajor boxerből több mint 250 darab talált gazdára, míg a második és harmadik helyezett, kedvezőbb árú Hondából alig feleannyi.
Az idei szezon egyik meglepetése a Kawasaki Z900, a zöldek egyértelműen legnépszerűbb gépe. Kis híján dobogós a tavaly ősszel kívül-belül megújult naked, ami nem is csoda, hiszen a valódi sportmotorokra jellemző fékrendszerrel, futóművel és a vonzó formatervvel csábító ajánlat a 124 lovas sornégyes. Egyébként is figyelemreméltó a csupaszmotorok előretörése, melyek a túraendurók árnyékában örök második helyre szorulnak, de így is öt ruhátlan szépséget találunk a Top 10-ben, ráadásul három különböző gyártótól.
Ami a gyártók versenyét illeti, a dobogós helyeket továbbra is a Honda, a Yamaha és a BMW uralja, de immáron a Kawasaki áll a negyedik helyen, köszönhetően a Z és a Versys sikerének. A három legnagyobb márka mellett meglepő a CFMoto hetedik helye – 142 eladott géppel –, miként az is, hogy a tavaly elképesztő előretörést bemutató Benelli és Keeway eltűnt az élmezőnyből – ez a két márka 2-300 darabbal (!) kevesebb motort adott el a Datahouse adatai alapján, mint tavaly.
Ha elektromos robogó, akkor NIU vagy BMW
Idén kétpólusú lett a piac, ami azért meglepő, mert Európában közel 700 (!) különböző márka forgalmaz elektromos motorokat. Nos, itthon ez egyelőre nem érezteti a hatását, mivel tízből kilenc amperfaló BMW- vagy NIU- emblémát visel, bár utóbbi nem is olyan meglepő, hiszen a tíz éve alapított, kínai NIU már beverekedte magát a világ tíz legnagyobb gyártója közé.
Öt modell teszi ki az eladások nagy részét, név szerint a NIU NQiX 500, az FQi500, a BMW CE04, a NIU NQIX 300 és a BMW CE 02. Önmagában talán nem túl sokatmondó, hogy 13 darab NQiX 500-ra került rendszám, ám úgy beszédesebb, ha összevetjük, hogy csak két (!) olyan benzines, váltós A1-es volt, amiből ennél több kelt el. Ebből is látszik, hogy – legalábbis az AM és az A1 kategóriában – számolni kell a tisztán elektromos kihívókkal.
Mi több, a nagymotorok között is élesedik a verseny, ugyanis a bivalyerős Stark Varg ugrott az első helyre, és van egy új kihívó is a kategóriában, a Rezon Bohemia. A cseh vetélytárs azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a gyár mérései alapján 120 km/órás átlagsebesség mellett 180 kilométert tesz meg egy töltéssel, míg vegyes – városi és országúti – használatban csak 260 kilométerenként szorul töltésre.
Az erős nyár dacára minimális elmaradásban van a piac 2024-gyel összevetve: hét hónap alatt 4802 új, rendszámos motor talált gazdára, míg tavaly ilyenkor 5056 darabnál jártunk, igaz, ez a már említett, előrehozott forgalomba helyezéseknek tudható be.
Ha valaki furcsállja a Stark Varg első helyét, javaslom, nézze meg Jeli Attila videóját, amiből kiderül: ez az egyik leghatékonyabb célszerszám a valóban nehéz terepek leküzdésére
Mivel júniusban végre közel 10%-os pluszban volt a piac, hasonlóan erős ősszel számolva idén újra megdőlhetnek a korábbi évek csúcsai, és a 8-9000 használtan forgalomba álló vas mellett 8-9000 új motorral bővülhet a hazai állomány. Ez egyben azt jelenti, hogy hamarosan elérjük a következő lélektani határt:
míg az ezredfordulón csak százezer motorkerékpárt jegyeztek itthon, ez 2021-re már 200 000-re nőtt, és ha ilyen ütemű lesz a növekedés, egy-két éven belül elérhetjük a negyedmilliós mennyiséget.
Az pedig mindenkinek jó, ha több a motor, és kevesebb az autó az utakon, hiszen így csökkenek a dugók, torlódások és a városok szennyezettsége, amivel az ott lakók és közlekedők is csak nyernek.
A legnépszerűbb új motorkerékpárok Magyarországon (2025. január-július)
- BMW R 1300 GS – 257 db
- HONDA NX500 – 104 db
- HONDA XL750 Transalp – 97 db
- KAWASAKI Z 900 – 95 db
- HONDA CB650R – 94 db
- HONDA CB500F – 85 db
- YAMAHA MT-07– 81 db
- HONDA X-ADV – 78 db
- CFMOTO 450 MT – 73 db
- HONDA CB1000 – 63 db
- KAWASAKI Z650 – 54 db
- KAWASAKI VERSYS 650 – 46 db
- KAWASAKI VERSYS 1100 – 46 db
- VOGE DS900X – 45 db
- KAWASAKI Z500 – 45 db
- BENELLI TRK702 – 44 db
- TRIUMPH STREET TRIPLE – 38 db
- KAWASAKI Ninja 500 – 38 db
- SUZUKI DL650 – 36 db
- YAMAHA TENERE 700 – 34 db