Boros Tamás válasza a Facen HardEnduro groupban az irásomra
(több mint korrekt)
"
Néhány gondolat az Enduro versenyekről Feri véleményére reagálva
Sziasztok!
Engedjétek meg, hogy én is fűzzek néhány sort reagálva Feri gondolataira, mert szerintem kicsit másképp jönnek át a bejegyzéséből a dolgok, mint az valójában az Enduro versenyeken történik.
Bár sokan nem ismertek, mert az elmúlt 5-6 évben inkább csak eseti jelleggel jelenek meg 1-2 Enduro, endurocross, vagy supermoto versenyen, de szerintem kiismerem magam az Enduro versenyeken.
Részt vettem kb. 15-20 Enduro EB futamon, 3 Hatnapos csapat VB-n, vagy 4-5 teljes szezont a Magyar Enduro OB-n, és még elég sok helyen. E mellett voltam vizsgázott versenybíró, részt vettem legalább 4-5 Enduro és endurocross verseny szervezésében.
Azaz szerintem átlátom, milyen az Enduro verseny akár Magyarországon, akár a világ más pontjain.
Én az Enduro-ról beszélek és nem egyéb, extrém versenyekről. Szeretem azokat is, higgyétek el, de azt nem szabad összekeverni a klasszikus enduro-val. Én most a klasszikus Enduro versenyekről fogok pár gondolatot megosztani, mert Magyarországon, illetve a világon erre van egységes szabály és szokásrendszer.
Szarkáspuszta valójában egy rövidített Enduro verseny volt egyértelmű szabályokkal (http://mams.hu/hu/letoltes/175...).
Azt én is úgy gondolom, hogy nem volt minden teljesen rendben ezen a versenyen a szabályok betartása, betartatása körül, ami szerintem kis részben a rendező, nagyobb részben a verseny vezetősége feladat lett volna. Gondolok itt pl. a parc fermé egyértelmű és következetes használatára, illetve arra, hogy a célban a versenyigazgató (akinek egyébként szerintem ez volt az első Enduro versenye) sem volt tisztában azzal a szabállyal, miszerint az utolsó körben be lehet menni az ideális idő előtt büntetés nélkül. Az Enduro-t tanulni kell, át kell gondolni mindent és higgadtan kell motorozni, mert ha nem akarsz gondolkozni, van rengeteg más szakág (pl. motocross), ahol csak a pályát kell szinte ismerni és rettentő gyorsan menni.
Az Enduro állandó adaptáció a körülményekhez. Mindig arra kell készülni, bármi történhet. Pl. belegondoltatok, hogy a földutas, nagy tempós szakaszon jöhetett volna szemben traktor, erdész, vadász? Akár autóval is, hiszen nem lezárt útvonalon mentünk, azaz mindig úgy kell közlekednünk, hogy bármikor tudjunk ilyen helyzetre is reagálni.
Azt, hogy nem mindenki vette a fáradtságot elolvasni az alapszabályt (remélem csak a versenyzők nem olvasták...), értem, de Nagy Peti (Enduro szakágvezető) szerintem igyekezett egy gyorstalpaló oktatást tartani a verseny előtt.
Az, hogy csúszás lett a tervezett kezdésből, a sok nevező (végre valami megmozdult), illetve a rengeteg napi licences miatt volt. Én sem örültem neki, de értettem és ennyi.
A rendezők előtt szerintem le a kalappal, mert remek pályát raktak össze viszonylag kis helyen. Nem volt nagyon nehéz, de fárasztó. Ha figyeltél, láthattad, hogy mennyit dolgoztak a srácok a pályán, mert rengeteg bozótot kiirtottak, fát, füvet vágtak. Ez rengeteg energia. Biztos vagyok abban, hogy ha többen segítettek volna nekik, akkor még több jó szakasz lehetett volna.
Gyakorlatilag minden Enduro versenyen több kört kell a pályán. Általában 3-4 között, de itt rövid pálya volt, azaz így adta ki. Ennyi. Az Enduro verseny arról szól, hogy az előírt távot teljesíteni kell. Mindegy milyenek a körülmények, végig kell menni. Mindenkinek ez a táv, így mindenki ott megy, ahol Te is.
Az, hogy itt viszonylag bő etap idő volt adva, az valószínűleg a sok új arcnak volt köszönhető, hidd el, nekem sem tetszett, hogy a kör végén 15-20 perceket kellett várni, miközben fáztam... Ezt szerintem kicsit elszúrta a rendező, illetve az, aki a végső döntést e kérdésben meghozta.
Egy jó Enduro versenyen, pláne ha nem érint közutat, be szokták feszíteni úgy az etap időt, hogy ne legyen sok időd hibázni, pihenni, teázni...
Azaz sokszor nem is a gyorsasági szakasz dönt, hanem a verseny egésze.
A gyorsasági szakasz.
Igen, ez valóban cross pálya volt, de csak részben. Kérdezz meg erről egy crossost. Valószínűleg azt mondaná egy kör után, hogy menj a fenébe, mert ez nem cross pálya, hanem egy kezeletlen, szétmotorozott legelő és egy számára értékelhetetlen erdei szakasz. Az, hogy volt néhány ugrató? Az Enduro motor is kibírja és ezen a hullámsoron, ami volt, szerintem még a futóműve is jobb...
Azaz a gyorsasági szakasz nem volt igazán eltérő egy normális Enduro versenyen megszokottól. És ez igaz bármelyik másik ország versenyére is, ahol láttam, vagy versenyeztem (pl.: Olaszország, Ausztria, Franciaország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország, Új-Zéland).
Az általad pedig leszólt réten történő karókerülgetés valójában szerintem egy másik mért szakasznak volt szánva, legalábbis nagyon sok versenyen (nemzetközin is) sokszor ilyen egy gyorsasági szakasz. Az olaszok például különösen szeretik és nagyjából nincs értelme előtte megnézni, mert motorral is többször 8-10 perces mért időt mentünk rajta, annyira hosszú volt...
Itt kijön a technikabeli különbség és az etapon pedig 6-7 óra versenytáv alatt úgyis kiderül, mit tudsz és meddig bírod.
Egyébként azt, hogy Hermann Henrik (aki egyébként a MAMS elnöke) miatt lett kivéve valami, nem hiszem. Mivel én mutattam meg neki a Királyválasztó útvonalát és ő gyakorlatilag olyan dolgokat is javasolt bent hagyni a pályában, amikben én nem voltam biztos (kiindulva a II. osztályból), illetve motoroztam már vele párszor, így tudom, miatta nem kell semmit kivenni.
De ez a rendező dolga. Ha nem volt engedély, nem szabad rámenni a területre. Ennyire egyszerű.
Szabályok ismét: az áthaladást ellenőrzők feladata valóban lyukasztani a szalagod, de ha figyeltél, láttad, hogy dokumentáltak is közben. Azaz ha elhagyod a szalagod, akkor is utána tudnak nézni, jártál-e arra.
Ha pedig hiányzik legalább egy köröd, azaz legalább egyszer kihagytál egy ilyen állomást, akkor a szabály egyszerű: kizárás. Azaz nincs emiatt időbüntetés, hanem egyértelmű kizárás.
Azt a véleményedet, hogy legyen nehéz szakasz a pályán, osztom, de hozzá kell tennem a terület adottságainak megfelelően kell kijelölni az útvonalat. Szerintem is lehetnek extrém, nehéz részek, de azoknak jellemzően etapon kell lenniük, mert a mért (gyorsasági) szakaszon biztosítani kell mindenkinek lehetőség szerint a szabad előrehaladást. Azaz nem igazán jó mértbe olyan szakaszt rakni, ahol 5-6 fekszenek a nyomban, mire a következő odaér és miattuk nem tud tovább menni.
Az egyebekről, mint hangosítás és hasonlók, hasonlóan gondolkodom, nem véletlen, hogy a Királyválasztón mi úgy csináltuk.
Igen, kellenek még jó részek, így össze kell fognunk, ha itthon is szeretnénk jó Enduro versenyeket.
Nagyjából ennyit szerettem volna megosztani Veled, Veletek, köszönöm, ha végig olvastátok és köszönöm a rendezőknek a fárasztó pályát!
ma megkapta...már tegnap közöltem vele a jóhírt...épp kint voltak a lőtéren és DU xc-jét használta már vagy 1 órája...le se száll róla,hátmég majd a sajátjáról... :D csak nagyon sok melót vállalt a hétre :)
riki milyen márka a tiéd?
nekünk régen a michelin nagyon bejött de már nagyon elszaladt az ára...nem írom le hogy mióta van benne mert úgysem hiszi el senki...
sokat kell szétszedni s zsírozni meg ahogy ronis mondja egy idő után csak betekerés segít...
Bedobták neki, ha elverik csalánnal, akkor beindul a vérkeringés és kimegy a görcs:-)
Kb az indul a bakterházas piócás ember által tanácsolt, és kivitelezett szorítson egy hagymát a hóna alá, és szoríccsa kend de erősen hatása volt. (persze ez csak az esemény után derült ki)
Pont erre gondolt a gumis is. De nálam a hátsó kerék (ez érintett) még szállítás közben sincs igazán lehúzva...
Viszont próbáltam a moose-t vakszelep nélkül is , de sárban túlforgott a külső a felnin...
Volt baj, egy völgy kellős közepén...
Sőt! Havernak kölcsön adtam egy ZSÍR új mouset és egy kb 15 cm hosszan össze is lapítva hozta vissza! Nem egy kemény menetet kedvelő a srác! Arra gondoltunk hogy ahogy le volt húzva a motor és a szállítás közben összenyomódhatott a kerék
(több mint korrekt)
"
Néhány gondolat az Enduro versenyekről Feri véleményére reagálva
Sziasztok!
Engedjétek meg, hogy én is fűzzek néhány sort reagálva Feri gondolataira, mert szerintem kicsit másképp jönnek át a bejegyzéséből a dolgok, mint az valójában az Enduro versenyeken történik.
Bár sokan nem ismertek, mert az elmúlt 5-6 évben inkább csak eseti jelleggel jelenek meg 1-2 Enduro, endurocross, vagy supermoto versenyen, de szerintem kiismerem magam az Enduro versenyeken.
Részt vettem kb. 15-20 Enduro EB futamon, 3 Hatnapos csapat VB-n, vagy 4-5 teljes szezont a Magyar Enduro OB-n, és még elég sok helyen. E mellett voltam vizsgázott versenybíró, részt vettem legalább 4-5 Enduro és endurocross verseny szervezésében.
Azaz szerintem átlátom, milyen az Enduro verseny akár Magyarországon, akár a világ más pontjain.
Én az Enduro-ról beszélek és nem egyéb, extrém versenyekről. Szeretem azokat is, higgyétek el, de azt nem szabad összekeverni a klasszikus enduro-val. Én most a klasszikus Enduro versenyekről fogok pár gondolatot megosztani, mert Magyarországon, illetve a világon erre van egységes szabály és szokásrendszer.
Szarkáspuszta valójában egy rövidített Enduro verseny volt egyértelmű szabályokkal (http://mams.hu/hu/letoltes/175...).
Azt én is úgy gondolom, hogy nem volt minden teljesen rendben ezen a versenyen a szabályok betartása, betartatása körül, ami szerintem kis részben a rendező, nagyobb részben a verseny vezetősége feladat lett volna. Gondolok itt pl. a parc fermé egyértelmű és következetes használatára, illetve arra, hogy a célban a versenyigazgató (akinek egyébként szerintem ez volt az első Enduro versenye) sem volt tisztában azzal a szabállyal, miszerint az utolsó körben be lehet menni az ideális idő előtt büntetés nélkül. Az Enduro-t tanulni kell, át kell gondolni mindent és higgadtan kell motorozni, mert ha nem akarsz gondolkozni, van rengeteg más szakág (pl. motocross), ahol csak a pályát kell szinte ismerni és rettentő gyorsan menni.
Az Enduro állandó adaptáció a körülményekhez. Mindig arra kell készülni, bármi történhet. Pl. belegondoltatok, hogy a földutas, nagy tempós szakaszon jöhetett volna szemben traktor, erdész, vadász? Akár autóval is, hiszen nem lezárt útvonalon mentünk, azaz mindig úgy kell közlekednünk, hogy bármikor tudjunk ilyen helyzetre is reagálni.
Azt, hogy nem mindenki vette a fáradtságot elolvasni az alapszabályt (remélem csak a versenyzők nem olvasták...), értem, de Nagy Peti (Enduro szakágvezető) szerintem igyekezett egy gyorstalpaló oktatást tartani a verseny előtt.
Az, hogy csúszás lett a tervezett kezdésből, a sok nevező (végre valami megmozdult), illetve a rengeteg napi licences miatt volt. Én sem örültem neki, de értettem és ennyi.
A rendezők előtt szerintem le a kalappal, mert remek pályát raktak össze viszonylag kis helyen. Nem volt nagyon nehéz, de fárasztó. Ha figyeltél, láthattad, hogy mennyit dolgoztak a srácok a pályán, mert rengeteg bozótot kiirtottak, fát, füvet vágtak. Ez rengeteg energia. Biztos vagyok abban, hogy ha többen segítettek volna nekik, akkor még több jó szakasz lehetett volna.
Gyakorlatilag minden Enduro versenyen több kört kell a pályán. Általában 3-4 között, de itt rövid pálya volt, azaz így adta ki. Ennyi. Az Enduro verseny arról szól, hogy az előírt távot teljesíteni kell. Mindegy milyenek a körülmények, végig kell menni. Mindenkinek ez a táv, így mindenki ott megy, ahol Te is.
Az, hogy itt viszonylag bő etap idő volt adva, az valószínűleg a sok új arcnak volt köszönhető, hidd el, nekem sem tetszett, hogy a kör végén 15-20 perceket kellett várni, miközben fáztam... Ezt szerintem kicsit elszúrta a rendező, illetve az, aki a végső döntést e kérdésben meghozta.
Egy jó Enduro versenyen, pláne ha nem érint közutat, be szokták feszíteni úgy az etap időt, hogy ne legyen sok időd hibázni, pihenni, teázni...
Azaz sokszor nem is a gyorsasági szakasz dönt, hanem a verseny egésze.
A gyorsasági szakasz.
Igen, ez valóban cross pálya volt, de csak részben. Kérdezz meg erről egy crossost. Valószínűleg azt mondaná egy kör után, hogy menj a fenébe, mert ez nem cross pálya, hanem egy kezeletlen, szétmotorozott legelő és egy számára értékelhetetlen erdei szakasz. Az, hogy volt néhány ugrató? Az Enduro motor is kibírja és ezen a hullámsoron, ami volt, szerintem még a futóműve is jobb...
Azaz a gyorsasági szakasz nem volt igazán eltérő egy normális Enduro versenyen megszokottól. És ez igaz bármelyik másik ország versenyére is, ahol láttam, vagy versenyeztem (pl.: Olaszország, Ausztria, Franciaország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Németország, Új-Zéland).
Az általad pedig leszólt réten történő karókerülgetés valójában szerintem egy másik mért szakasznak volt szánva, legalábbis nagyon sok versenyen (nemzetközin is) sokszor ilyen egy gyorsasági szakasz. Az olaszok például különösen szeretik és nagyjából nincs értelme előtte megnézni, mert motorral is többször 8-10 perces mért időt mentünk rajta, annyira hosszú volt...
Itt kijön a technikabeli különbség és az etapon pedig 6-7 óra versenytáv alatt úgyis kiderül, mit tudsz és meddig bírod.
Egyébként azt, hogy Hermann Henrik (aki egyébként a MAMS elnöke) miatt lett kivéve valami, nem hiszem. Mivel én mutattam meg neki a Királyválasztó útvonalát és ő gyakorlatilag olyan dolgokat is javasolt bent hagyni a pályában, amikben én nem voltam biztos (kiindulva a II. osztályból), illetve motoroztam már vele párszor, így tudom, miatta nem kell semmit kivenni.
De ez a rendező dolga. Ha nem volt engedély, nem szabad rámenni a területre. Ennyire egyszerű.
Szabályok ismét: az áthaladást ellenőrzők feladata valóban lyukasztani a szalagod, de ha figyeltél, láttad, hogy dokumentáltak is közben. Azaz ha elhagyod a szalagod, akkor is utána tudnak nézni, jártál-e arra.
Ha pedig hiányzik legalább egy köröd, azaz legalább egyszer kihagytál egy ilyen állomást, akkor a szabály egyszerű: kizárás. Azaz nincs emiatt időbüntetés, hanem egyértelmű kizárás.
Azt a véleményedet, hogy legyen nehéz szakasz a pályán, osztom, de hozzá kell tennem a terület adottságainak megfelelően kell kijelölni az útvonalat. Szerintem is lehetnek extrém, nehéz részek, de azoknak jellemzően etapon kell lenniük, mert a mért (gyorsasági) szakaszon biztosítani kell mindenkinek lehetőség szerint a szabad előrehaladást. Azaz nem igazán jó mértbe olyan szakaszt rakni, ahol 5-6 fekszenek a nyomban, mire a következő odaér és miattuk nem tud tovább menni.
Az egyebekről, mint hangosítás és hasonlók, hasonlóan gondolkodom, nem véletlen, hogy a Királyválasztón mi úgy csináltuk.
Igen, kellenek még jó részek, így össze kell fognunk, ha itthon is szeretnénk jó Enduro versenyeket.
Nagyjából ennyit szerettem volna megosztani Veled, Veletek, köszönöm, ha végig olvastátok és köszönöm a rendezőknek a fárasztó pályát!
Boros Tamás
http://mams.hu/hu/letoltes/175...
mams.hu"