Kevesen fogadtak volna rá a szezon elején, hogy ilyen komoly átrendeződések lesznek a magyar motorpiacon, legalábbis ami a legnépszerűbb típusok sorrendjét illeti. A 2024-es év ugyanis a kínai márkák előretörését hozta, ezzel szemben idén a legtöbb géposztályban BMW és a japán gyárak uralkodtak, míg a KTM az endurók „terepén” ért el sikereket.
A magyar piac legnépszerűbb új motorjai
Most bemutatjuk az egyes kategóriák három-három legkedveltebb, 125 köbcenti feletti modelljét, kiemelve azokat, melyek nagyot léptek előre az utóbbi 8-9 hónapban.
A géposztályok sorrendjében az eladási számokat követjük, így természetesen az örök bestseller túraendurók nyitják a sort. Itt megingathatatlan uralkodóként áll az élen a BMW R 1300 GS, és az előnyére jellemző, hogy 275 darab talált gazdára belőle, míg a második-harmadik helyezett Honda NX500-ból és XL750 Transalpból összesen 230.
A nagy hasmagasságú utazómotorokat a nakedek követik a rangsorban, és komoly szenzáció, hogy a kedvezőbb árú, kisebb típusokat is maga mögé utasította az idén kívül-belül megújult Kawasaki Z900. Persze messze még az év vége, és fej-fej mellett halad a Kawával a Honda CB500 Hornet, szóval nyitott a verseny, míg a harmadik helyen a szintén megújult Yamaha MT-07 áll, amit nemrég teszteltünk is, mégpedig az új Y-AMT-erőátvitellel.
Ezzel szemben a nagyrobogók viadalát egyelőre a Honda ADV350 vezeti, és mivel kétszer több fogyott belőle, mint a második Vespa GTS 310-ből, illetve a harmadik Honda Forza 350-ből, az év végi elsősége is garantálható. Érdekesség, hogy a 125 köbcenti feletti robogóknál roppant színes az élmezőny, ugyanis az első hét modell négy különböző gyártótól érkezik – a BMW, a Honda, a Yamaha és a Zontes uralja a géposztályt.
Jöjjenek a túramotorok, melyek között egy régi ismerős, illetve egy vadonatúj crossover került az élmezőnybe, ráadásul mindkettő a Kawasakitól. A világjárók közül a legtöbben a Kawasaki Versys 650-nek szavaztak bizalmat, kereken ötvenen voksoltak a kiforrott sorkettesre, és vele holtversenyben, szintén ötven darabbal az új Versys 1100 is ott trónol az élen, megelőzve a sokoldalú és DCT-vel is elérhető Honda NT1100-zat.
Teljesen nyitott a cruiserek versenye is, mivel az első három helyezettből (Honda CMX500 Rebel, Kawasaki Vulcan 650, Benda Chinchilla 500) szinte azonos mennyiséget értékesítettek. Igazán beszédes, hogy a kínai márkák tavalyi diadalútját követően a Benda és a Kove tudott csak dobogós eredményt elérni az egyes géposztályokban, míg az összetett versenyben csak egy kínai jutott be a legjobb 15-be.
A sajátos besorolások miatt egészen különböző felépítésű vasak sorakoznak a sportmotorok élén. A kedvező árú, automatikus kuplunggal (e-Clutch) is kapható Honda CBR650R bizonyult a legjobbnak idén, nyomában a BMW S 1000 RR-rel és S 1000 XR-rel, és a bajorok színes kínálatára jellemző, hogy öt BMW-t találunk a legjobb nyolc között (S 1000 R, RR, XR, M 1000 R, XR).
A kevésbé pályaorientált „sportmotorok” mezőnyében újabb Kawasaki-győzelem született a Ninja 500 révén, de a Honda CBR600RR és CBR500R lemaradása sem tetemes, így itt szintén szoros versenyt hozhat az év végi hajrá. Figyelemre méltó, hogy a kedvező árú, jellemzően 600 köbcenti alatti kihívókból álló kategóriában milyen előkelő helyen szerepel a Suzuki Hayabusa, amely egyben a Suzuki ötödik legnépszerűbb új motorja Magyarországon.
A túrasportmotorok dobogóján bérelt helye van a Yamaháknak, idén is a Tracer 9 GT és a Tracer 7 az etalon, míg mögöttük a Kawasaki Ninja 1100SX bontja meg a sormintát. Ezúttal nem túlzás teljes Yamaha-fölényről beszélni – a nyolc legnagyobb darabszámban eladott gép közül hat (!) Tracer-emblémát visel...
Új belépőt találunk a klasszikus vasak pódiumán is, tudniillik a kedvező árú Honda CL500 és a BMW R 12 nyomában a Kawasaki Estrella tűnt fel, bizonyítva, hogy komoly igény van megfizethető, valóban korhű, léghűtéses retrómotorokra. Az már a különös besorolás eredménye, hogy a szintén retróvonalat erősítő és a nagy érdeklődés miatt hosszú várólistával elérhető Honda GB350S nincs a felsorolásban. Az egyszerű nakedek közé sorolt egyhengeres – csaknem negyvendarabos mennyiségével – lazán nyerte volna a kategóriát.
A könnyű, valódi endurók piacán továbbra is tartja magát a KTM, a 390 Adventure és a 890 Adventure vezet a Kove 800X előtt, de az összmennyiség meg sem közelíti a nagyobb, többcélú endurókét. Típusonként 10-15 darab állt forgalomba hazánkban, szemben a 700 köbcenti feletti rokonok többszázas mennyiségével, ami jól mutatja, hogy az „endurót” kereső vevők pontosan milyen motorra is vágynak mostanában.
Miként korábban beszámoltunk róla, az elektromos robogók és motorok piaca is felpezsdült: a NIU FQi és NQIX 500 mellett a géposztály prémiummodellje, a BMW CE 04 volt a legnépszerűbb, míg a hagyományos felépítésű amperfalók közül a Stark Vargnak szavaztak bizalmat a vevők, ami így listavezető lett idén az új belépő Rezon Bohemia és a Sur-Ron Ultra Bee előtt.
Magyar motorpiac (2025. január-szeptember)
- BMW R 1300 GS (1300 cm³) – 275 db
- HONDA NX500 (471 cm³) – 122 db
- KAWASAKI Z900 (948 cm³) – 109 db
- HONDA XL750 (755 cm³) – 108 db
- HONDA CB500F Hornet (471 cm³) – 103 db
- HONDA X-ADV (745 cm³) – 90 db
- YAMAHA MT-07 (689 cm³) – 88 db
- CFMOTO 450MT (449 cm³) – 81 db
- HONDA CB750 Hornet (755 cm³) – 73 db
- HONDA CB650R (649 cm³) – 70 db
- HONDA CB1000 Hornet (1000 cm³) – 69 db
- KAWASAKI Z650 (649 cm³) – 54 db
- KAWASAKI Z500 (451 cm³) – 51 db
- KAWASAKI VERSYS 650 (649 cm³) – 50 db
- KAWASAKI VERSYS 1100 (1099 cm³) – 50 db